مبانی نظری جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز

مفهوم بازاریابی در دو دهه اخیر برجسته شده است. درحالی‌که مفهوم‌سازی‌های متفاوتی از بازارگرایی وجود دارد، اتفاق‌نظر وجود دارد که بازارگرایی رفتارهای لازم را برای ایجاد ارزش برتر برای خریداران از طریق جمع‌آوری و توزیع اطلاعات بازار ایجاد می‌کند. بازارگرایی تولید سودآور و حفظ ارزش مشتری را بر تمام اهداف دیگر سازمان در اولویت قرار می‌دهد. بازارگرایی به‌عنوان یک اقدام سازمانی مفهومی است که رفتار و نیازهای مصرف‌کننده و استراتژی‌های رقبا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و سپس تمام داده‌های تحلیل بازار را با تلاشی هماهنگ و با درنظرگرفتن محدودیت‌های زمانی و سود در سراسر سازمان منتشر می‌کند (اسماعیل، ۲۰۲۲).

یکی از جنبه­ های حیاتی اجرای موفقیت­آمیز یک استراتژی رقابتی، بازارگرایی یک شرکت است (پاپاداس[1] و همکاران، 2019). تحقیقات گسترده­ای در مورد مفهوم­سازی، تعریف و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب­وکار وجود دارد. بازارگرایی بیانگر یک قابلیت خاص در سطح شرکت است که سازمان را قادر می‌سازد تا نیازمندی‌های بازارها را شناسایی کرده و سایر قابلیت‌ها، مانند قابلیت‌های نوآوری را توسعه دهد که سازمان را به محیط خارجی خود متصل می­کند. شرکت­های بازارگرا با مصرف­کنندگان بالفعل و بالقوه ارتباطی نزدیک دارند و مصرف­کنندگان را مشتریان بالقوه یا بالفعلی می­دانند که دارای نیازهای ارضانشده­ای هستند که نحوه برآوردن نیازهایشان را در بازار مورد مقایسه قرار داده و راه­حل مطلوبی برای برآورده ساختن آن نیازها از شرکت انتظار دارند (صفری و همکاران، 1400). بازارگرایی یکی از جهت­گیری­های استراتژیک محسوب می­شود که تأثیر عملکردی بسیاری بر کسب­وکار شرکت­ها دارد (فروسن[2] و همکاران، 2016؛ ویلدن[3] و همکاران، 2018) و باتوجه به اهمیت زیاد آن در سازمان­ها و شرکت­ها، تحقیقات دانشگاهی زیادی در این زمینه انجام شده است (ماساده[4] و همکاران، 2018).

بازارگرایی به شرکت­ها کمک می­کند تا در هنگام اجرای استراتژی­های صادراتی به مزیت رقابتی دست یابند. شرکت­هایی که از استراتژی­های تمایز پیروی می­کنند بر توسعه محصولات و خدمات جدید و منحصربه­فرد تأکید دارند. از سوی دیگر، شرکت­های رهبری مبتنی­بر هزینه بیشتر بر کاهش قیمت مورد نیاز برای افزایش ظرفیت هماهنگی داخلی خود و در نتیجه افزایش کارایی عملیاتی خود و کمتر بر نوآوری متمرکز بر مشتری تمرکز می­کنند. بنابراین، استراتژی‌های تمایز از جهت‌گیری بازار قابل توجهی در مقایسه با استراتژی‌های مبتنی­بر هزینه استفاده می‌کنند. بازارگرایی در مقایسه با سایر جهت­گیری­های استراتژیک مانند گرایش کارآفرینی، یادگیری و نوآوری، بیش­ترین تأثیر را در عملکرد سازمانی دارد. بازارگرایی نشان­دهنده توانایی سازمان در بررسی تغییرات شرایط باز و رفع این پویایی مناسب برای حفظ عملکرد آن سات (ماندال و سراوانان[5]، 2019).

 


[1] Papadas

[2] . Frosen

[3] . Wilden

[4] . Masadeh

[5] . Mandal & Saravanan

 

 

همچنین می توانید محصلات مشابه زیر را نیز خیداری کنید:

مبانی نظری نوآوری استراتژیک

مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

 

مبانی نظری انعطاف پذیری استراتژیک

مبانی نظری قصد استراتژیک

مبانی نظری چابکی استراتژیک

خلاصه فصل پنجم کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید

جزوه مديريت استراتژيك ، تفكر استراتژيك