در طول دههها مطالعه بر روی مفهوم ارتباطات بازاریابی یکپارچه، علاقه مستمری به اجرای احتمالی آن در جهت افزایش عملکرد سازمانی وجود داشته است (تافسی و کیتچن[1]، 2017). تجزیهوتحلیل از هر دو دیدگاه مشتری و شرکت بر اثر مثبت قوی ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر روی مشتری، بازار و عملکرد مالی، در میان دیگران تاکید میکند (بوتکوسکایا و همکاران، 2020؛ فین[2] و همکاران، 2017). به طور کلی، مطالعات پیشین تأثیر مثبت فرآیند ارتباطات بازاریابی یکپارچه را بر نتایج سازمانی در سطوح مختلف استراتژیک تأیید میکند (بوتکوسکایا و همکاران، 2021؛ پورسو و همکاران، 2017).
ارتباطات بازاریابی یکپارچه، که مستلزم هماهنگی جنبههای تبلیغاتی متعدد با سایر فعالیتهای بازاریابی است که با مشتریان یک شرکت ارتباط برقرار میکند، توسط چندین کسبوکار در دهه 2000 مورد استفاده قرار گرفت (آبیمبولا[3] و همکاران، 2020، پیروا و راچرنک[4]، 2022).
از سوی دیگر، شرکتها به دنبال رویکردهای جدید برای حفظ و گسترش سهم بازار خود در نتیجه رقابت قوی هستند (پرسی[5]، 2023). در نتیجه، ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یک اولویت کلیدی مدیریت بازاریابی ظاهر شده و به عنوان یک ستون کلیدی در ایجاد استراتژی بازاریابی شرکت در نظر گرفته میشود (پرسی، 2023). به منظور به حداکثر رساندن تأثیر ارتباطات بر مشتریان هدف، استراتژیهای مؤثر بر توسعه و ادغام موفقیتآمیز ابزارهای ارتباطی بازاریابی (مانند تبلیغات، ارتقاء خدمات، بازاریابی مستقیم و بازاریابی آنلاین) متمرکز میشوند (رونالد[6]، 2021، لاسی[7] و همکاران، 2023).
در سالهای اخیر علاقه مجددی در میان متخصصان و دانشگاهیان به مطالعه ارتباطات بازاریابی یکپارچه وجود داشته است. مطالعات مختلف (بورمن[8]، 2018؛ پورکو[9] و همکاران، 2019) نیاز به هماهنگ کردن همه منابع یک سازمان و پیامهای ارتباطی آن با اتخاذ رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه را برجسته کردهاند. به گفته لی و پارک (2007) ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان مفهومی شناخته میشود که در آن شرکت به طور سیستماتیک پیامهای مختلف و کانالهای ارتباطی متعدد خود را هماهنگ میکند و آنها را در مجموعهای منسجم از ارتباطات بازاریابی ادغام میکند تا پیام و تصویری واضح و منسجم درباره شرکت ارسال کند. با توجه به اینکه بازار کنونی نیازمند ارتباطات متمرکز بر اهداف احترام به محیطزیست است، برخی از نویسندگان شروع به مشاهده ارتباطات بازاریابی یکپارچه از منظر پایداری کردهاند (بورمن، 2018؛ آلویزو[10] و همکاران، 2019).
[1] Tafesse and Kitchen
[2] Finne
[3] Abimbola
[4] Pairoa & Rachwrnk
[5] Percy
[6] Ronald
[7] Lasi
[8] Bormane
[9] Porcu
[10] Alevizou