مبانی نظری ارتباطات بازاریابی یکپارچه

در طول دهه‌ها مطالعه بر روی مفهوم ارتباطات بازاریابی یکپارچه، علاقه مستمری به اجرای احتمالی آن در جهت افزایش عملکرد سازمانی وجود داشته است (تافسی و کیتچن[1]، 2017). تجزیه­وتحلیل از هر دو دیدگاه مشتری و شرکت بر اثر مثبت قوی ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر روی مشتری، بازار و عملکرد مالی، در میان دیگران تاکید می­کند (بوتکوسکایا و همکاران، 2020؛ فین[2] و همکاران، 2017). به طور کلی، مطالعات پیشین تأثیر مثبت فرآیند ارتباطات بازاریابی یکپارچه را بر نتایج سازمانی در سطوح مختلف استراتژیک تأیید می­کند (بوتکوسکایا و همکاران، 2021؛ پورسو و همکاران، 2017).

ارتباطات بازاریابی یکپارچه، که مستلزم هماهنگی جنبه­های تبلیغاتی متعدد با سایر فعالیت­های بازاریابی است که با مشتریان یک شرکت ارتباط برقرار می­کند، توسط چندین کسب­وکار در دهه 2000 مورد استفاده قرار گرفت (آبیمبولا[3] و همکاران، 2020، پیروا و راچرنک[4]، 2022).

از سوی دیگر، شرکت­ها به دنبال رویکردهای جدید برای حفظ و گسترش سهم بازار خود در نتیجه رقابت قوی هستند (پرسی[5]، 2023). در نتیجه، ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یک اولویت کلیدی مدیریت بازاریابی ظاهر شده و به عنوان یک ستون کلیدی در ایجاد استراتژی بازاریابی شرکت در نظر گرفته می­شود (پرسی، 2023). به منظور به حداکثر رساندن تأثیر ارتباطات بر مشتریان هدف، استراتژی‌های مؤثر بر توسعه و ادغام موفقیت‌آمیز ابزارهای ارتباطی بازاریابی (مانند تبلیغات، ارتقاء خدمات، بازاریابی مستقیم و بازاریابی آنلاین) متمرکز می‌شوند (رونالد[6]، 2021، لاسی[7] و همکاران، 2023).

در سال­های اخیر علاقه مجددی در میان متخصصان و دانشگاهیان به مطالعه ارتباطات بازاریابی یکپارچه وجود داشته است. مطالعات مختلف (بورمن[8]، 2018؛ پورکو[9] و همکاران، 2019) نیاز به هماهنگ کردن همه منابع یک سازمان و پیام‌های ارتباطی آن با اتخاذ رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه را برجسته کرده‌اند. به گفته لی و پارک (2007) ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان مفهومی شناخته می­شود که در آن شرکت به طور سیستماتیک پیام­های مختلف و کانال­های ارتباطی متعدد خود را هماهنگ می­کند و آن­ها را در مجموعه­ای منسجم از ارتباطات بازاریابی ادغام می­کند تا پیام و تصویری واضح و منسجم درباره شرکت ارسال کند. با توجه به این­که بازار کنونی نیازمند ارتباطات متمرکز بر اهداف احترام به محیط­زیست است، برخی از نویسندگان شروع به مشاهده ارتباطات بازاریابی یکپارچه از منظر پایداری کرده‌اند (بورمن، 2018؛ آلویزو[10] و همکاران، 2019).

 


[1] Tafesse and Kitchen

[2] Finne

[3] Abimbola

[4] Pairoa & Rachwrnk

[5] Percy

[6] Ronald

[7] Lasi

[8] Bormane

[9] Porcu

[10] Alevizou