جنبه های فیزیکی اساساً شامل ظاهر فروشگاه و چیدمان فروشگاه میشود. ظاهر فروشگاه به قضاوت در مورد کیفیت خدمات کمک میکند و ادبیات رایج به طور گسترده اذعان میکند که ظاهر فروشگاه به عنوان یک عامل تعیینکننده ضروری برای یک تجربه خرید بهتر است. یک چیدمان به خوبی پیکربندی شده ممکن است خریداران را در سراسر فروشگاه راهنمایی کند و ممکن است زمان جستجوی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. حتی اگر محصولات مورد نیاز در فروشگاه موجود باشد، مشتریان اغلب به دلیل چیدمان نامناسب فروشگاه، یافتن محصولات مورد نظر خود را با مشکل مواجه میکنند. این ممکن است منجر به برداشت ضعیف از فروشگاه شود و در نهایت مشتریان ممکن است برای خدمات بهتر به رقبای دیگر روی بیاورند. فروشگاه تمیز، طرحی که مشتریمداری و شناسایی آسان محصول را تسهیل میکند، نقش مهمی را در مواجهه خدمات بخش مواد غذایی ایفا میکند. تجارت بصری، که بر حسب نور، چیدمان طراحی، نمایش محصول و پاکیزگی تعریف میشود، احتمالاً رفتار انتخاب فروشگاههای مصرفکننده را شکل میدهد. محیط فروشگاه، امکانات، چیدمان کاملاً چیدمان شده عواملی هستند که خردهفروشان میتوانند از آنها برای کسب مزیت رقابتی و تاثیر بر رضایت مشتری استفاده کنند (رضا[1] و همکاران، 2019).
قابلیت اطمینان مربوط به توانایی فروشگاه برای ارائه خدماتی است که به مشتریان به طور دقیق و بدون نقص وعده داده شده است. به عبارت دیگر، قابلیت اطمینان یعنی انجام درست کارها در اولین بار و هر بار. مشتریان تمایل دارند قابلیت اطمینان را ترکیبی از وفای به وعدهها و «انجام درست کارها» درک کنند. یافتههای مطالعه انجام شده توسط نیومن (2001) گزارش میدهد که یک فروشگاه باید بتواند به وعدههای داده شده خود عمل کند، ضربالاجلها را رعایت کند و اطلاعات به موقع و دقیق را به مشتریان خود ارائه دهد. اطلاعات دقیق شامل اطلاعات مربوط به قیمت محصول و اطلاعات صحیح و دقیق در مورد محصول است. توانایی فروشگاه در در دسترس قرار دادن کالا در صورت درخواست یا نیاز مشتریان، یکی دیگر از جنبههای مهم اطمینان است. در خردهفروشی، در دسترس بودن محدود موجودی، بدون موجودی یا صفهای طولانی در صندوقدار نشاندهنده عدم اطمینان است. مطالعات موجود ثابت کردهاند که زمانهای انتظار طولانی در صندوق نقدی میتواند ادراکات منفی ایجاد کند که در نهایت ممکن است منجر به کاهش رضایت مشتری شود. قطع مکرر موجودی ممکن است منجر به ایجاد تصورات مضر در مورد فروشگاه، انتشار دهان به دهان منفی و انتقال مشتریان به سایر رقبا شود. نحوه برخورد پرسنل فروش با مشتریان و نگرش آنها نسبت به مشتریان به عنوان محرکهای مهم کیفیت خدمات شناسایی شده است (سلیمان و فرناندز[2]، 2018).
[1] Reza
[2] Solimun & Fernandes