مبانی نظری رضایت از خدمت

جنبه­ های فیزیکی اساساً شامل ظاهر فروشگاه و چیدمان فروشگاه می­شود. ظاهر فروشگاه به قضاوت در مورد کیفیت خدمات کمک می­کند و ادبیات رایج به طور گسترده اذعان می­کند که ظاهر فروشگاه به عنوان یک عامل تعیین­کننده ضروری برای یک تجربه خرید بهتر است. یک چیدمان به خوبی پیکربندی شده ممکن است خریداران را در سراسر فروشگاه راهنمایی کند و ممکن است زمان جستجوی آن­ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. حتی اگر محصولات مورد نیاز در فروشگاه موجود باشد، مشتریان اغلب به دلیل چیدمان نامناسب فروشگاه، یافتن محصولات مورد نظر خود را با مشکل مواجه می‌کنند. این ممکن است منجر به برداشت ضعیف از فروشگاه شود و در نهایت مشتریان ممکن است برای خدمات بهتر به رقبای دیگر روی بیاورند. فروشگاه تمیز، طرحی که مشتری­مداری و شناسایی آسان محصول را تسهیل می­کند، نقش مهمی را در مواجهه خدمات بخش مواد غذایی ایفا می­کند. تجارت بصری، که بر حسب نور، چیدمان طراحی، نمایش محصول و پاکیزگی تعریف می‌شود، احتمالاً رفتار انتخاب فروشگاه‌های مصرف‌کننده را شکل می‌دهد. محیط فروشگاه، امکانات، چیدمان کاملاً چیدمان شده عواملی هستند که خرده‌فروشان می‌توانند از آن­ها برای کسب مزیت رقابتی و تاثیر بر رضایت مشتری استفاده کنند (رضا[1] و همکاران، 2019).

قابلیت اطمینان مربوط به توانایی فروشگاه برای ارائه خدماتی است که به مشتریان به طور دقیق و بدون نقص وعده داده شده است. به عبارت دیگر، قابلیت اطمینان یعنی انجام درست کارها در اولین بار و هر بار. مشتریان تمایل دارند قابلیت اطمینان را ترکیبی از وفای به وعده­ها و «انجام درست کارها» درک کنند. یافته­های مطالعه انجام شده توسط نیومن (2001) گزارش می­دهد که یک فروشگاه باید بتواند به وعده­های داده شده خود عمل کند، ضرب­الاجل­ها را رعایت کند و اطلاعات به موقع و دقیق را به مشتریان خود ارائه دهد. اطلاعات دقیق شامل اطلاعات مربوط به قیمت محصول و اطلاعات صحیح و دقیق در مورد محصول است. توانایی فروشگاه در در دسترس قرار دادن کالا در صورت درخواست یا نیاز مشتریان، یکی دیگر از جنبه­های مهم اطمینان است. در خرده‌فروشی، در دسترس بودن محدود موجودی، بدون موجودی یا صف‌های طولانی در صندوق‌دار نشان‌دهنده عدم اطمینان است. مطالعات موجود ثابت کرده‌اند که زمان‌های انتظار طولانی در صندوق نقدی می‌تواند ادراکات منفی ایجاد کند که در نهایت ممکن است منجر به کاهش رضایت مشتری شود. قطع مکرر موجودی ممکن است منجر به ایجاد تصورات مضر در مورد فروشگاه، انتشار دهان به دهان منفی و انتقال مشتریان به سایر رقبا شود. نحوه برخورد پرسنل فروش با مشتریان و نگرش آن­ها نسبت به مشتریان به عنوان محرک­های مهم کیفیت خدمات شناسایی شده است (سلیمان و فرناندز[2]، 2018).

 


[1] Reza

[2] Solimun & Fernandes