مبانی نظری نوآوری استراتژیک

نوآوری نه تنها برای شرکت­های بزرگ، بلکه برای شرکت­های کوچک و متوسط ​​نیز نقش مهمی ایفا می­کند (آمنتی[1]، 2020). مایکل پورتر استدلال می‌کند که نوآوری یکی از مهم‌ترین سلاح‌های رقابتی است و عموماً به عنوان قابلیت ارزش اصلی یک شرکت در نظر گرفته می‌شود (مویگای و گیتایو[2]، 2018). رقابت جهانی که پس از دهه 1980 بسیار سخت شد، تمرکز شرکت را بر استراتژی­های تجاری خود، به­ ویژه بر نوآوری­ها، وادار کرد. اخیراً به دلیل رقابت سخت جهانی، هم افراد و هم شرکت­ها شروع به ارزیابی و بکارگیری استراتژی­های نوآورانه و توانایی­های کارآفرینی با هدف کسب مزیت رقابتی و همچنین ارتقای کارایی، سودآوری و بهره ­وری سازمانی کرده ­اند.

امروزه نوآوری به عنوان یکی از جنبه­ های اصلی منجر به مزیت رقابتی در بین شرکت­ها شناخته می­شود. مکادم و کیوگ رابطه بین عملکرد شرکت­ها و آشنایی آن با نوآوری و تحقیق را بررسی کردند. آن­ها دریافتند که تمایل شرکت­ها به نوآوری در محیط­های رقابتی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر از اهمیت حیاتی برخوردار است (پاسچ[3]، 2019). به طور مشابه، گروسکی و ماچین تأثیرات نوآوری‌ها و اختراعات عمده را بر معیارهای عملکرد شرکتی مختلف مانند سودآوری حسابداری، نرخ بازده بازار سهام و رشد شرکت بررسی کردند. آن­ها مشاهده کردند که اثرات مستقیم نوآوری­ها بر عملکرد شرکت نسبتاً اندک است و مزایای نوآوری به احتمال زیاد مستقیم است (رحمان[4] و همکاران، 2019). با این­حال، به نظر می‌رسد که شرکت‌های نوآور نسبت به شرکت‌های غیر نوآور کمتر در معرض فشارهای فرقه‌ای و محیطی دوره‌ای هستند.

بنابراین، نوآوری می­تواند به عنوان یک هدف ضروری برای همه شرکت­هایی که می­خواهند موفقیت و عملکرد شرکت را بهبود بخشند، دیده شود. حداقل به دو دلیل از دیدگاه علمی نیز مهم است. اول، بیشتر مطالعات مربوط به رابطه بین استراتژی‌های نوآوری و عملکرد شرکت، بر استراتژی‌های نوآوری ساده که شامل نوآوری‌های محصول و فرآیند است، متمرکز شده‌اند. اثرات استراتژی­های نوآوری پیچیده به ندرت مورد تجزیه ­وتحلیل قرار گرفته است. دوم، حتی آن دسته از مطالعاتی که صرفاً بر استراتژی‌های نوآوری ساده متمرکز شده‌اند، همه انواع نوآوری ساده به اندازه کافی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند (مثلاً نوآوری بازاریابی به سختی مورد توجه قرار گرفته است). بنابراین، درک رابطه بین استراتژی‌های نوآوری و عملکرد شرکت از دیدگاه شرکت و محقق مهم است.

 


[1] Amente

[2] Muigai & Gitau

[3] Pasch

[4] Rehman