نوآوری نه تنها برای شرکتهای بزرگ، بلکه برای شرکتهای کوچک و متوسط نیز نقش مهمی ایفا میکند (آمنتی[1]، 2020). مایکل پورتر استدلال میکند که نوآوری یکی از مهمترین سلاحهای رقابتی است و عموماً به عنوان قابلیت ارزش اصلی یک شرکت در نظر گرفته میشود (مویگای و گیتایو[2]، 2018). رقابت جهانی که پس از دهه 1980 بسیار سخت شد، تمرکز شرکت را بر استراتژیهای تجاری خود، به ویژه بر نوآوریها، وادار کرد. اخیراً به دلیل رقابت سخت جهانی، هم افراد و هم شرکتها شروع به ارزیابی و بکارگیری استراتژیهای نوآورانه و تواناییهای کارآفرینی با هدف کسب مزیت رقابتی و همچنین ارتقای کارایی، سودآوری و بهره وری سازمانی کرده اند.
امروزه نوآوری به عنوان یکی از جنبه های اصلی منجر به مزیت رقابتی در بین شرکتها شناخته میشود. مکادم و کیوگ رابطه بین عملکرد شرکتها و آشنایی آن با نوآوری و تحقیق را بررسی کردند. آنها دریافتند که تمایل شرکتها به نوآوری در محیطهای رقابتی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر از اهمیت حیاتی برخوردار است (پاسچ[3]، 2019). به طور مشابه، گروسکی و ماچین تأثیرات نوآوریها و اختراعات عمده را بر معیارهای عملکرد شرکتی مختلف مانند سودآوری حسابداری، نرخ بازده بازار سهام و رشد شرکت بررسی کردند. آنها مشاهده کردند که اثرات مستقیم نوآوریها بر عملکرد شرکت نسبتاً اندک است و مزایای نوآوری به احتمال زیاد مستقیم است (رحمان[4] و همکاران، 2019). با اینحال، به نظر میرسد که شرکتهای نوآور نسبت به شرکتهای غیر نوآور کمتر در معرض فشارهای فرقهای و محیطی دورهای هستند.
بنابراین، نوآوری میتواند به عنوان یک هدف ضروری برای همه شرکتهایی که میخواهند موفقیت و عملکرد شرکت را بهبود بخشند، دیده شود. حداقل به دو دلیل از دیدگاه علمی نیز مهم است. اول، بیشتر مطالعات مربوط به رابطه بین استراتژیهای نوآوری و عملکرد شرکت، بر استراتژیهای نوآوری ساده که شامل نوآوریهای محصول و فرآیند است، متمرکز شدهاند. اثرات استراتژیهای نوآوری پیچیده به ندرت مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. دوم، حتی آن دسته از مطالعاتی که صرفاً بر استراتژیهای نوآوری ساده متمرکز شدهاند، همه انواع نوآوری ساده به اندازه کافی مورد بررسی قرار نمیگیرند (مثلاً نوآوری بازاریابی به سختی مورد توجه قرار گرفته است). بنابراین، درک رابطه بین استراتژیهای نوآوری و عملکرد شرکت از دیدگاه شرکت و محقق مهم است.
همچنین می توانید محصلات مشابه زیر را نیز خیداری کنید:
مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک
مبانی نظری جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز
خلاصه فصل پنجم کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید
جزوه مديريت استراتژيك ، تفكر استراتژيك
مبانی نظری انعطاف پذیری استراتژیک
[1] Amente
[2] Muigai & Gitau
[3] Pasch
[4] Rehman