مبانی نظری قابلیت دانش

 ارتقا قابلیت دانش یک عامل مهم در فرآیند ایجاد قابلیت­های جدید است که نشان­دهنده توانایی شرکت برای یادگیری و کسب دانش مرتبط، کافی و به­روز از منابع داخلی و خارجی و انجام تنظیمات لازم برای تطبیق با شرایط احتمالی در حال تغییر است. لو (2000) داشتن قابلیت، استقرار قابلیت و ارتقاء قابلیت را به­عنوان سه جزء کلیدی توسعه قابلیت­های پویا شناسایی کرد. اگرچه دو عامل اول برای موفقیت شرکت­ها ضروری هستند، اما برای تضمین مزیت رقابتی پایدار کافی نیستند. در عوض، برای شرکت‌ها ضروری است که فعالانه در ارتقای قابلیت‌های موجود و ساختن ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند تا آسیب‌پذیری خود را در برابر عدم اطمینان محیطی کاهش دهند. ارتقا قابلیت دانش یک فرآیند ارتقاء قابلیت است که نشان­دهنده توانایی شرکت برای ترکیب دانش جدید به­دست آمده با دانش­های موجود است تا اطمینان حاصل شود که ذخیره دانش شرکت به­روز و مرتبط باقی می­ماند. علیرغم اهمیت کسب دانش در بین‌المللی‌سازی موفق، شرکت‌ها اگر به مجموعه‌های جدیدی از منابع متمایز تبدیل نشوند نمی‌توانند از مزیت کامل دانش به‌دست‌آمده استفاده کنند (علی اصغر[1] و همکاران، 2020). به منظور ایجاد مزیت­های رقابتی، شرکت­ها باید تلاش آگاهانه­ای برای استفاده از دانش تازه کسب شده برای ارتقا و احیای منابع و قابلیت­های سازمانی قبل از اینکه در یک محیط به سرعت در حال تغییر منسوخ شوند انجام دهند که این نشان­دهنده اهمیت ارتقا قابلیت دانش در گسترش موفقیت آمیز بین المللی است.

همچنین از محصولات مشابه زیر نیز می توانید دیدن فرمائید:

مبانی نظری اشتراک دانش

مبانی نظری مدیریت دانش

مبانی نظری ایجاد دانش مشارکتی


[1] . Aliasghar