مبانی نظری عملکرد غیرمالی

عملکرد به تصویری از سطح دستیابی به یک فعالیت یا خط مشی برای دستیابی به تحقق چشم انداز، مأموریت و اهداف سازمان وارد شده در برنامه­ریزی استراتژیک یک سازمان می­گویند. عملکرد نتیجه یا سطح موفقیت­آمیز یک فرد در یک دوره معین در انجام وظایفی مانند استانداردهای موفقیت شغلی و یک هدف تعیین شده و مورد توافق طرفین است (سندی[1]، 2015). در این میان ارزیابی عملکرد فرآیند استانداردسازی کار و ارزیابی کار است که با استفاده از پارامترهای استاندارد کار مقرر انجام شده است (بودیانتو[2]، 2013). بنابراین، ارزیابی عملکرد حاصل، پایه و اساس طراحی سیستم پاداش است، به طوری که پرسنل عملکرد خود را مطابق با عملکرد مورد انتظار سازمان یا شرکت تولید کنند. اندازه‌گیری عملکرد غیرمالی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای اندازه‌گیری عملکرد مالی کوتاه‌مدت و به عنوان یک ماده مرجع برای عملکرد بلندمدت مورد استفاده قرار گیرد. لائو و شولیهین (2005) استدلال کردند که استفاده از اندازه‌گیری‌های غیر مالی بلندمدت منجر به رفتار کارکنان مثبت‌تر از اندازه‌گیری‌های کوتاه‌مدت مالی می‌شود. اندازه‌گیری عملکرد غیرمالی نقش بسیار مهمی برای سازمان‌ها دارد، زیرا چنین اندازه‌گیری‌های عملکردی می‌تواند به تصمیم گیرندگان در ارزیابی اینکه چگونه عملکرد فردی در سازمان‌ها می‌تواند خدمات باکیفیت به مشتریان ارائه دهد، کمک کند. تحقیقات مرتبط با عملکرد غیرمالی توسط شوهیلین و پایک (2011) انجام شد. براساس جونادی (2002)، اندازه‌گیری عملکرد فرآیند ثبت و اندازه‌گیری دستاورد فعالیت‌ها در جهت دستیابی به مأموریت از طریق نتایج نمایش داده شده در قالب محصولات، خدمات یا فرآیندها است. یعنی هر فعالیت باید در رابطه با دستاوردهای آینده جهت بیان شده در ماموریت و چشم انداز اندازه گیری و بیان شود. برای انجام سنجش عملکرد غیرمالی ابتدا باید اطلاعات غیرمالی موجود را شناخت، زیرا اطلاعات غیر مالی یکی از عوامل کلیدی برای ایجاد استراتژی انتخاب شده برای اجرای هدف تعیین شده است. این اطلاعات به منظور کمک به بهبود اجرای عملیات شرکت و عملکرد سازمانی برای موفقیت بیشتر به دست آمده است. اطلاعات غیرمالی از این جهت حائز اهمیت است که در استفاده کارکنان نه تنها بر کاهش هزینه‌های نیروی کار تمرکز می‌شود، بلکه بیشتر بر چگونگی بهبود کیفیت، کاهش چرخه زمانی تولید و نیاز به توسعه مشتریان متمرکز است. سنجش عملکرد سازمان‌های شرکتی که فقط از منظر مالی مورد تأکید قرار می‌گیرند، سایر دیدگاه‌ها را که سنجش عملکرد غیرمالی است، حذف می‌کند. اعتقاد بر این است که اندازه­گیری عملکرد غیرمالی تکمیل کننده شکل عملکرد مالی با رقم کوتاه و به عنوان یک شاخص عملکرد بلند مدت است (ماریاتی[3] و همکاران، 2019).

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری عملکرد مالی

مبانی نظری تامین مالی خارجی


[1] . Sandy

[2] . Budiyanto

[3] . Maryati