خلق دانش فرآیندی است که در آن دانش به رشد خود ادامه میدهد و نوآوری ایجاد میکند. نوناکا و همکاران (1995) توضیح داد که دانش به دانش ضمنی و دانش آشکار تقسیم میشود. دانش ضمنی دانشی است که در ذهن افراد وجود دارد و دانش صریح دانشی است که ثبت شده است تا یادگیری آن برای دیگران آسانتر باشد. ایجاد دانش در سازمانها شامل تولید دانش جدید یا جایگزینی دانش موجود در دانش سازمان به صورت ضمنی و آشکار است (اندلوو-گاتشنی و سابلو[1]، 2020؛ ازچوکوو[2]، 2022).
ایجاد دانش در یک سازمان به فرآیند درون سازمانی مربوط میشود که تولید دانش ضمنی و صریح را تسهیل میکند که از طریق افراد، گروهی شروع میشود و تا سطح سازمانی ادغام میشود. بنابراین، ایجاد دانش سازمانی عبارت است از کسب دانش در سازمان از طریق یک فرآیند یادگیری، و کسب دانش خارجی که میتواند در اقدام تداعی با سایر سازمانها و مشاوره کسبوکار نشأت بگیرد. ایجاد دانش در نتیجه ابزارهای ویرایش اسناد مبتنی بر ابر مانند گوگل داکس و میکروسافت 365 تغییر کرده است. به منظور افزایش کارایی و کاهش تلاشهای تکراری، محققان میتوانند به طور همزمان روی یک سند کار کنند، تغییرات را ثبت کنند و بازخورد فوری ارائه دهند (رایان و همکاران، 2023)
علاوه بر این، سیستمهای کنترل نسخه غالباً در پلتفرمهای مشترک گنجانده میشوند تا در برابر از دست دادن دادهها محافظت کنند و دقت اطلاعات را حفظ کنند. روش توسعه، اشتراک و پالایش دانش توسط سازمانها با ادغام این فناوریها متحول شده است. همکاری بلادرنگ یکی از مزایای اصلی فناوری مشارکتی برای تولید دانش است. در گذشته، معمول بود که افراد هنگام ایجاد ابتکارات دانش فشرده، به تنهایی کار کنند، که منجر به بینش شکسته و برنامههای طولانی مدت میشد. با این حال، سیستمهای مشارکتی مدرن به نویسندگان متعددی اجازه میدهند که بهطور همزمان روی یک سند کار کنند، مانند گوگت داکس و پلتفرمهای مدیریت پروژه آنلاین، همکاری پویا با ترویج اشتراک ایده و بازخورد لحظهای، روند تولید دانش را سرعت میبخشد. علاوه بر این، فناوری مشارکتی با تشویق تولید دانش بین رشتهای، موانع متعارف را از بین میبرد. تلاقی زمینههای مختلف اغلب زمانی دیده میشود که تحقیق و اختراع در قویترین حالت خود قرار دارند. همکاری در پروژهها بین متخصصان بسیاری از حرفهها از طریق پلتفرمهای فنآوری مشترک که سیلوها را حذف میکنند ممکن میشود. این نه تنها منجر به بینشهای غنی تر میشود، بلکه با اجازه دادن به ایدهها برای همگرایی و هم افزایی، نوآوری را تقویت میکند (چن[3] و همکاران، 2016).
همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:
[1] Ndlovu-Gatsheni & Sabelo
[2] Ezechukwu
[3] Chen