مبانی نظری انعطاف پذیری استراتژیک

مفهوم استراتژی از سال 1960 در مطالعه‌های کسب‌وکار به کار برده شده و باوجود پذیرش گسترده آن، هنوز مفهومی مبهم و خاص در مدیریت است. استراتژی به عنوان سنگ بنای تمام اقداماتی است که یک شرکت ممکن است پیشنهاد کند. اجرای استراتژی­ها امکان توسعه مزیت رقابتی و همچنین بسیاری از مزایای دیگر را برای شرکت فراهم می­کند. تدوین استراتژی­ها با تمرکز بلندمدت، پایه­ای را برای همه عناصری که برنامه­ریزی استراتژیک را تشکیل می­دهند، فراهم می­کند (بریتو و زاپاتا[1]، 2020).

تعریف مفهوم استراتژی از یک پژوهشگر به پژوهشگر دیگر متفاوت است، اما جوهرة بسیاری از تعاریف، مفهوم استراتژی چنین بیان شده است: طرحی در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت سازمان که منابع سازمان را با تغییرات محیطی هماهنگ می‌سازد (چن و کئونگ[2]، 2019).

چندلر (1962) استراتژی را این­گونه تعریف می­کند: استراتژی عبارت است از یک طرح واحد، همه جانبه و تلفیقی که نقاط قوت و ضعف سازمان­ را با فرصت­ها و تهدیدات محیطی مربوط ساخته و دستیابی به اهداف اصلی سازمان را میسر می­سازد. استراتژی کسب­وکار به عنوان رسانه­ای تعریف می­شود که مسیر و اهداف بلندمدت شرکت را تعیین می­کند و مشخص می­کند که چگونه شرکت منابع مورد نیاز برای برآوردن نیازهای بازار و ذینفعان را به دست خواهد آورد (بیلی[3]، 2018). مهم­ترین استراتژی­ها باید در کسب­وکارهای استراتژیک­محور وجود داشته باشد که هدف آن موفقیت در بازارهای فردی است و باید با اهداف استراتژی شرکت مرتبط باشد. بنابراین اولین گام توسعه استراتژی در شرکت­های استراتژیک­محور در تجزیه و تحلیل بازار رقابتی با گردآوری اطلاعات لازم در مورد رقبا در بازار است و افراد باید در سطح بالایی از شایستگی باشند تا نیازهای مشتریان را به بهترین نحو ممکن برآورده سازند (عبدالواضع[4] و همکاران، 2020).

استراتژی الگوی تصمیم­هایی است که در سازمان اخذ می­شود و فعالیت­ها و نتایج را شکل می­دهد. استراتژی­ها راهبردهای خوب ابزار رقابتی و راهبردهای نامناسب ضعف­های عمده سازمان محسوب می­شوند. استراتژی مجموعه­ای از اهداف اصلی و سیاست­ها و برنامه­­های کلی به­منظور نیل به این اهداف است، به­گونه­ای که قادر به تبیین این موضوعات باشد که در چه کسب­وکار و چه نوع سازمانی فعالیت می­کنیم و یا می­خواهیم فعالیت کنیم. استراتژی یک برنامه واحد، همه جانبه و تلفیقی است که محاسن یا نقاط قوت اصلی سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط می­سازد و به نحوی طراحی می­شود که با اجرای صحیح آن از دستیابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل شود (اوبیدات[5]، 2016).

همچنین می توانید محصلات مشابه زیر را نیز خیداری کنید:

مبانی نظری نوآوری استراتژیک

مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

مبانی نظری جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز

مبانی نظری قصد استراتژیک

مبانی نظری چابکی استراتژیک

خلاصه فصل پنجم کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید

جزوه مديريت استراتژيك ، تفكر استراتژيك

 

 

 

 

 

 


[1] . Brito & Zapata

[2] . Chen & Keung

[3] . Baily

[4] . Abdulwase

[5] . Obeidat