مبانی نظری تامین مالی دیجیتال

محیط امروزی توسط تلاطم دیجیتالی تعیین می­شود که نتیجه افزایش سرعت تغییر، عدم اطمینان بیشتر و مدل­های تجاری متحول کننده مبتنی بر بلوغ غیرقابل پیش­بینی و همزمان چند فناوری و پلت­فرم­هایی است که عملکردهای جدیدی را ارائه می­کنند (دی و شومیکر[1]، 2019). در این میان، شرکت­ها باید با بلوغ فناوری­های دیجیتال موازی متعدد و ظهور پلت­فرم­های جدید (مانند تیم­های ام­اس، زوم و سایرین) که با قابلیت­های جدید غنی شده­اند، مقابله کنند. رقابت دیجیتال جزء قابلیت نوآوری دیجیتال و بلوغ تحول دیجیتال تعریف شده است. هنفریدسون و همکاران (2018) نوآوری دیجیتال را به عنوان یکی از محرک­های فکری شومستر (1934) توصیف می­کند که نوآوری را به عنوان "ترکیبات جدید" دانش، منابع و تجهیزات جدید یا موجود توصیف می­کند. این تعریف امروزه برای نوآوری دیجیتال به دلیل ویژگی­های کلیدی زیر در فناوری­های دیجیتال مرتبط است: قابلیت ویرایش (کالینیکوس[2] و همکاران، 2013)، قابلیت برنامه ­ریزی مجدد (یو و همکاران، 2012)، و باز بودن برای تفسیر مجدد پس از یک دوره طولانی استفاده (نایلن و همکاران، 2014). نوآوری دیجیتال به یک دیدگاه محصول محور اشاره دارد که شامل ترکیبات جدیدی از محصولات فیزیکی و دیجیتالی برای تشکیل محصولات جدید است. نامبیسان و همکاران (2017) نوآوری دیجیتال را به عنوان استفاده از فناوری دیجیتال در طول فرآیند نوآوری یا نتیجه نوآوری تعریف می­کند. نوآوری دیجیتال نتیجه فعالیت­هایی است که توسط آن­ها منابع دیجیتالی دوباره ترکیب می­شوند (هنفریدسون[3] و همکاران، 2018).

کوهلی و ملویل (2019) یک بررسی تحقیقاتی از مطالعات نوآوری دیجیتال ارائه کردند و شکاف­های دانش و جهت­گیری­های تحقیقاتی آینده را از دیدگاه نظری و عملی بررسی کردند. چارچوب نظری آن­ها ادبیات را با استفاده از هفت بعد تجزیه و تحلیل کرد: شروع، توسعه، اجرا، بهره­ برداری، نقش محیط رقابتی خارجی، نقش محیط داخلی سازمانی، و نتایج محصول، خدمات و فرآیند. چارچوب نظری آن­ها مشابه چارچوب ما در تاکید بر نقش محیط رقابتی خارجی و محیط داخلی سازمانی در موفقیت نوآوری دیجیتال است. یافته ­های کلیدی آن­ها از بررسی ادبیات شامل پشتیبانی مدیریت ارشد، فشار خارجی و اندازه سازمانی به عنوان پیش­بینی کننده ­ترین پیش­بینی کننده پذیرش نوآوری دیجیتال است. با توجه به بررسی ادبیات سیستماتیک بلوغ تحول دیجیتال ، قابلیت­های نوآوری دیجیتال به رایج­ترین حوزه ­های بلوغ دیجیتال تعلق دارند (تیچرت[4]، 2019).

 


[1] . Day & Schoemaker

[2] . Kallinikos

[3] . Henfridsson

[4] . Teichert

 

همچنیبن می توانید محصول مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری تامین مالی خارجی