محیط امروزی توسط تلاطم دیجیتالی تعیین میشود که نتیجه افزایش سرعت تغییر، عدم اطمینان بیشتر و مدلهای تجاری متحول کننده مبتنی بر بلوغ غیرقابل پیشبینی و همزمان چند فناوری و پلتفرمهایی است که عملکردهای جدیدی را ارائه میکنند (دی و شومیکر[1]، 2019). در این میان، شرکتها باید با بلوغ فناوریهای دیجیتال موازی متعدد و ظهور پلتفرمهای جدید (مانند تیمهای اماس، زوم و سایرین) که با قابلیتهای جدید غنی شدهاند، مقابله کنند. رقابت دیجیتال جزء قابلیت نوآوری دیجیتال و بلوغ تحول دیجیتال تعریف شده است. هنفریدسون و همکاران (2018) نوآوری دیجیتال را به عنوان یکی از محرکهای فکری شومستر (1934) توصیف میکند که نوآوری را به عنوان "ترکیبات جدید" دانش، منابع و تجهیزات جدید یا موجود توصیف میکند. این تعریف امروزه برای نوآوری دیجیتال به دلیل ویژگیهای کلیدی زیر در فناوریهای دیجیتال مرتبط است: قابلیت ویرایش (کالینیکوس[2] و همکاران، 2013)، قابلیت برنامه ریزی مجدد (یو و همکاران، 2012)، و باز بودن برای تفسیر مجدد پس از یک دوره طولانی استفاده (نایلن و همکاران، 2014). نوآوری دیجیتال به یک دیدگاه محصول محور اشاره دارد که شامل ترکیبات جدیدی از محصولات فیزیکی و دیجیتالی برای تشکیل محصولات جدید است. نامبیسان و همکاران (2017) نوآوری دیجیتال را به عنوان استفاده از فناوری دیجیتال در طول فرآیند نوآوری یا نتیجه نوآوری تعریف میکند. نوآوری دیجیتال نتیجه فعالیتهایی است که توسط آنها منابع دیجیتالی دوباره ترکیب میشوند (هنفریدسون[3] و همکاران، 2018).
کوهلی و ملویل (2019) یک بررسی تحقیقاتی از مطالعات نوآوری دیجیتال ارائه کردند و شکافهای دانش و جهتگیریهای تحقیقاتی آینده را از دیدگاه نظری و عملی بررسی کردند. چارچوب نظری آنها ادبیات را با استفاده از هفت بعد تجزیه و تحلیل کرد: شروع، توسعه، اجرا، بهره برداری، نقش محیط رقابتی خارجی، نقش محیط داخلی سازمانی، و نتایج محصول، خدمات و فرآیند. چارچوب نظری آنها مشابه چارچوب ما در تاکید بر نقش محیط رقابتی خارجی و محیط داخلی سازمانی در موفقیت نوآوری دیجیتال است. یافته های کلیدی آنها از بررسی ادبیات شامل پشتیبانی مدیریت ارشد، فشار خارجی و اندازه سازمانی به عنوان پیشبینی کننده ترین پیشبینی کننده پذیرش نوآوری دیجیتال است. با توجه به بررسی ادبیات سیستماتیک بلوغ تحول دیجیتال ، قابلیتهای نوآوری دیجیتال به رایجترین حوزه های بلوغ دیجیتال تعلق دارند (تیچرت[4]، 2019).
[1] . Day & Schoemaker
[2] . Kallinikos
[3] . Henfridsson
[4] . Teichert
همچنیبن می توانید محصول مشابه زیر را نیز خریداری کنید: