مبانی نظری ارزیابی ریسک مشتری توسط حسابرسان

ارزیابی و مدیریت ریسک­ها بخش­های کلیدی از وظایف روزانه افراد است. با شروع از شیوه حمل و نقل گرفته تا تصمیم­گیری در مورد این­که برای شام چه بخوریم، نگرانی­های بالقوه ذکر شده نتیجه درنظر گرفته شده و احتمال وقوع یک حادثه مورد بحث قرار می­گیرد. برای اطمینان از یک شام لذت­بخش یا سفر بدون خطر، تصمیم در مورد «بهترین اقدام» گرفته می­شود و اقداماتی برای جلوگیری از یک نتیجه غیرمنتظره انجام می­شود. ارزیابی و مدیریت ریسک نیز جزئی از زندگی یک فرد است. همه خطرات یا رویدادهای خطر باید شناسایی شوند و احتمالات و پیامدهای مربوطه باید تجزیه و تحلیل گردند. تصمیم باید در مورد قابل قبول یا غیرقابل قبول بودن ریسک گرفته شود. اگر ریسک قابل قبول باشد، باید فعالیت­های مناسب کاهش ریسک انجام گردد و در صورت غیرقابل قبول بودن، نباید فعالیت­های مربوطه انجام شود. بنابراین بررسی و نظارت منظم برای اطمینان از اثربخشی استراتژی یا اقدام اجرا شده موردنیاز است (سینها[1]، 2020).

هنگامي‌که از ريسک بحث مي‌شود، بايد به تفاوت­هاي بين ريسک مطلق و ريسک متناسب و معتدل توجه کرد. در ريسک مطلق، برخلاف ريسک معتدل، فرد خطرپذير هيچ احتمالي براي موفقيت ندارد. اما ريسک معتدل شامل فعاليت­هايي هستند که مهارت و کوشش شخص در آن نقش اصلي را ايفا مي­کند. ممکن است در آن فعاليت­ها شانس و اقبال هم نقشي داشته باشد اما تأثير شانس به­واسطه مهارت و تلاش فرد به حداقل مي‌رسد و نتيجه کار جزء مسئوليت­هاي شخص محسوب مي‌شود (فرزان، 1396).

 


[1] . Sinha