مبانی قابلیت های بازاریابی

بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه­ ریزی و تحقق یک ایده، قیمت­گذاری، تبلیغات و توزیع کالا سا خدمت و یا عقاید و اندیشه ­ها به نحوی که مبادله ­ای ایجاد نماید و اهداف فردی و سازمانی با این مبادله ارضاء گردد. بازاریابی به مفهوم کار با بازارهاست به منظور فراهم نمودن مبادلات با هدف تأمین خواسته­ ها و نیازهای انسان؛ یعنی بازاریابی به عنوان فرآیندی که طی آن افراد و گروه ­ها با تولید و مبادله کالا و سود با دیگران، خواسته­ ها و نیازهای خود را تأمین می­کنند. فرآیند مبادله خود مستلزم انجام کار است. فروشندگان باید به دنبال خریداران باشند، نیازهای آنان را بشناسند و اقدام به طراحی محصولات مطلوب، انجام تبلیغات، انبارداری، تحویل و قیمت گذاری کنند. فعالیت­هایی نظیر تولید کالا، تحقیق، ارتباط، توزیع، قیمت­گذاری و ارائه خدمات از جمله فعالیت­های اساسی بازاریابی هستند (ملکی و همکاران، 1398). افزایش ارزش­گذاری توانایی پایدار، بازنگری در استراتژی­های بازاریابی سنتی شرکت­ها را فراهم می­کند. طبق گفته پترسن و بروکهاوس (2017)، بیشتر شرکت­ها پایداری را به عنوان فرصتی برای تولید منابع جدید درآمد می­دانند ولی تنها تعداد کمی از نگرش مشتریان خود نسبت به پایداری و نیازهای مشتریان را به خوبی مشاهده و درک می­نمایند. بازاریابی ممکن است رفع این نیازها را از طریق ارتباطات آموزنده تسهیل سازد. وی و همکاران (2017) به این نتیجه رسیدند که با ارائه اطلاعات قابل اعتماد، بازاریابی می­تواند بر رفتار خرید مصرف­کنندگان تأثیر بگذارد و اعتماد درک­شده آنان را نسبت به محصولات سبز افزایش دهد. علاوه­ براین، آنان بیان کردند که اگر مشتریان به اطلاعات پایدار ارائه شده توسط یک شرکت اعتماد کنند، نگرش مثبت­تری نسبت به محصولات سبز خواهند داشت. بنابراین زمانی که تلاش­ها و اقدامات یک شرکت برای کاهش اثرات منفی بر محیط­ زیست موفقیت ­آمیز باشد، نقش کلیدی بازاریابی نیز افزایش پیدا می­کند تا دستاوردهای مثبت شرکت در توسعه پایدار را به مشتریان منتقل کند (کینونن و همکاران، 2022).