رویکرد درون سازمانی اخلاقیات با تکیه بر مدیریت کیفیت جامع، موضوع مشارکت اخلاقی در عملکرد کاری درون سازمانی است در حالیکه رویکرد برون سازمانی اخلاقیات با تکیه بر مدیریت کیفیت جامع، موضوع اخلاق کاری در عملکرد کاری میان سازمانی است. اخلاقیات (اخلاق کاری و اخلاق مشارکتی) وابسته به ارزیابیهای فعلی در محیطهای سازمانی، کاری و اجتماعی هستند و درواقع ارزیابیهای فعلی، هنجارها و اعتقادات اخلاقهای جاری را بنا میسازند. بنابراین اخلاقیات به طور کلی ممکن است به عنوان شرح وصف جامعه دیده شود. مشارکت اخلاقی را میتوان به عنوان ارزشهای بنیادی و کلی برای دیگر ارزشهای اساسی در مدیریت بیان کرد. درواقع مشارکت اخلاقی یک ارزش اساسی است که به خودی خود میبایست اخلاق کاری شرکت را مستحکمتر کند و بر روشها و ابزارهای استفاده شده در اجرای مدیریت شرکت تأثیر بگذارد (قوت دین، 1394). مشارکت اخلاقی علاوهبراین میبایست لیستی از ارزشهای اساسی را به عنوان شالوده مدیریت گردآوری نماید و بهعنوان قسمتی از فرایند داخلی مدیریت درنظر گرفته شود نه به عنوان فرایند بیرونی آن. به طور کلی، سیستم مدیریت سازمان و محیط کاری به طور کامل بر عملکرد اخلاق کاری و مشارکت اخلاقی افراد در بازار تأثیر میگذارد.
برخی افراد، استانداردها و معیارهایی را برای رفتارهای اخلاقی خود دارند. این استانداردها رفتار خوب را هدایت کرده و از رفتار بد جلوگیری میکنند. درواقع، افراد استانداردهای شخصی خود را برای پیشبینی، نظارت و قضاوت درباره اعمال خود استفاده مینمایند. بنابراین افراد معمولاً به نحوی رفتار میکنند که با اخلاق درونی آنان مطابقت دارد. بیتفاوتی و عدم مشارکت اخلاقی باعث میشود تا افراد بودن آنکه احساس گناه نمایند و یا خود را سرزنش کنند استاندارد و معیارهای اخلاقی را نقض نمایند. بنابراین بیتفاوتی و عدم مشارکت اخلاقی افراد را میتواند به سمت انجام رفتارهای غیراخلاقی سوق دهد. اشخاص با ویژگی عدم مشارکت بالا، معمولاً کارهای غیراخلاقی خود را توجیه میکنند (ملکی و همکاران، 1401).