مبانی نظری عدم مشارکت اخلاقی حسابرسان

رویکرد درون سازمانی اخلاقیات با تکیه بر مدیریت کیفیت جامع، موضوع مشارکت اخلاقی در عملکرد کاری درون سازمانی است در حالی­که رویکرد برون سازمانی اخلاقیات با تکیه بر مدیریت کیفیت جامع، موضوع اخلاق کاری در عملکرد کاری میان سازمانی است. اخلاقیات (اخلاق کاری و اخلاق مشارکتی) وابسته به ارزیابی­های فعلی در محیط­های سازمانی، کاری و اجتماعی هستند و درواقع ارزیابی­های فعلی، هنجارها و اعتقادات اخلاق­های جاری را بنا می­سازند. بنابراین اخلاقیات به طور کلی ممکن است به عنوان شرح وصف جامعه دیده شود. مشارکت اخلاقی را می­توان به عنوان ارزش­های بنیادی و کلی برای دیگر ارزش­های اساسی در مدیریت بیان کرد. درواقع مشارکت اخلاقی یک ارزش اساسی است که به خودی خود می­بایست اخلاق کاری شرکت را مستحکم­تر کند و بر روش­ها و ابزارهای استفاده شده در اجرای مدیریت شرکت تأثیر بگذارد (قوت دین، 1394). مشارکت اخلاقی علاوه­براین می­بایست لیستی از ارزش­های اساسی را به عنوان شالوده مدیریت گردآوری نماید و به­عنوان قسمتی از فرایند داخلی مدیریت درنظر گرفته شود نه به عنوان فرایند بیرونی آن. به طور کلی، سیستم مدیریت سازمان و محیط کاری به طور کامل بر عملکرد اخلاق کاری و مشارکت اخلاقی افراد در بازار تأثیر می­گذارد.

برخی افراد، استانداردها و معیارهایی را برای رفتارهای اخلاقی خود دارند. این استانداردها رفتار خوب را هدایت کرده و از رفتار بد جلوگیری می­کنند. درواقع، افراد استانداردهای شخصی خود را برای پیش­بینی، نظارت و قضاوت درباره اعمال خود استفاده می­نمایند. بنابراین افراد معمولاً به نحوی رفتار می­کنند که با اخلاق درونی آنان مطابقت دارد. بی­تفاوتی و عدم مشارکت اخلاقی باعث می­شود تا افراد بودن آن­که احساس گناه نمایند و یا خود را سرزنش کنند استاندارد و معیارهای اخلاقی را نقض نمایند. بنابراین بی­تفاوتی و عدم مشارکت اخلاقی افراد را می­تواند به سمت انجام رفتارهای غیراخلاقی سوق دهد. اشخاص با ویژگی عدم مشارکت بالا، معمولاً کارهای غیراخلاقی خود را توجیه می­کنند (ملکی و همکاران، 1401).