مبانی نظری دیجیتالی شدن سیستم های اطلاعات حسابداری

توسعه دنیای دیجیتال امروزه با وجود فناوری‌های جدید ارائه شده برای ساده‌تر کردن کار انسان و به حداقل رساندن خطاهایی که ممکن است رخ دهد مشخص می‌شود. همانطور که در دنیای دیجیتالی شدن حسابداری وجود دارد، حسابداری دیجیتال یک تحول دیجیتالی در مدیریت مالی شرکت است که به نمایش اطلاعات حسابداری در قالب دیجیتال اشاره دارد. پذیرش سیستم­های اطلاعات حسابداری راهی برای موفقیت دیجیتالی شدن حسابداری است تا شرکت­ها بتوانند کسب­و­کار خود را بهینه کنند (برگمان[1]، 2021).

همان طور که میلر (2000) بیان کرد، برای حمایت از موفقیت بخش دیجیتالی کردن حسابداری، وجود زیرساخت­های پشتیبانی برای تحقق دیجیتالی شدن به­ طور مؤثر و کارآمد ضروری است. به­ طور کلی، امکانات و زیرساخت­ها کل فرآیند برنامه­ ریزی، استفاده از تدارکات و نظارت بر امکانات و زیرساخت­ها هستند که برای دستیابی به اهداف به­ طور مؤثر و واضح مورد استفاده قرار می­گیرند. سپس برای حمایت از موفقیت در بخش حسابداری نیز نیاز به نیروی انسانی واجد شرایطی است که دانش گسترده­ای از مهارت در زمینه دیجیتالی­ سازی و فناوری داشته باشند تا هر گونه خطایی که در فرآیند دیجیتالی شدن رخ می­دهد سریعاً بهبود یابد. همانطور که طبق نظر به عنوان یک استراتژی در اجرای کارکردهای مدیریتی یعنی برنامه­ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل، در هر فعالیت یا کارکرد عملیاتی منابع انسانی با شروع از فرآیند جذب، گزینش، آموزش و توسعه آموزش، جانمایی که شامل ارتقاء می­باشد. تنزل رتبه و انتقال، ارزیابی عملکرد، غرامت، روابط صنعتی، تا پایان کار، که با هدف افزایش سهم مولد نیروی انسانی سازمان در دستیابی به اهداف سازمانی به­طور مؤثرتر و کارآمدتر انجام می­شود. همچنین برای تحقق موفقیت بخش دیجیتالی شدن در بخش حسابداری، به یک سیستم اطلاعات حسابداری نیاز است که از فرآیند دستی گزارش‌های مالی به فرآیند دیجیتالی‌سازی گزارش‌گری مالی الکترونیکی دیجیتال، که در آن سیستم اطلاعات حسابداری، سیستمی است که پل می‌کند. شامل کلیه وظایف و فعالیتهای حسابداری می­باشد.

دیجیتالی­ شدن مخفف شبکه­ای کامل از تمام بخش­های صنعتی اقتصاد و جامعه با قابلیت جمع­آوری اطلاعات و همچنین تجزیه و تحلیل و تبدیل آن اطلاعات به عمل است. تغییرات مزیت‌ها و فرصت‌هایی را به ارمغان می‌آورند، اما چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند که جدیدتر کوسی-سارپونگ و همکاران (2020) هستند. در این حالت دیجیتالی­شدن به صورت تجارت الکترونیکی است. تجارت الکترونیکی استفاده از پردازش اطلاعات دیجیتال و فناوری­های ارتباطی در معاملات تجاری برای ایجاد، تغییر و تعریف مجدد رابطه بین فروشندگان و خریداران است. تجارت الکترونیک را می­توان به عنوان فعالیت خرید و فروش کالا یا خدماتی که شامل انتقال وجوه و تبادل اطلاعات الکترونیکی متصل به اینترنت است، تعریف کرد. شیوه‌ها و ابزارهای دیجیتالی‌سازی بیان می‌کنند که ابزارهای دیجیتالی، به‌ویژه اینترنت اشیا (اینترنت فکر) دنیای مجازی و دنیای فیزیکی را به هم متصل می‌کنند که می‌تواند منجر به تغییرات قابل‌توجهی در مدل کسب‌وکار شود. چندین راه حل هوشمند ارائه می­دهد که می­تواند به عنوان ایده­های جدید در هر دو زمینه سازمانی و فناوری شناسایی شود. این راه­حل­ها، زمانی که به صورت لجستیکی اجرا شوند، می­توانند نقش کلیدی در عصر جهانی شدن خلاصه شوند. نه تنها می­تواند به واحدهای تجاری مختلف، بلکه به اقتصاد هر کشور یا اقتصاد جهانی به عنوان یک کل کمک کند (احمد و کریشنادی[2]، 2020).

 


[1] Bergmann

[2] Ahmad and Krisnadi