مبانی نظری ترفیع فروش

انجمن بازاریابی آمریکا تاکید کرده است که ترفیعات فروش، به‌عنوان یک ابزار انگیزشی، برای تحریک مصرف‌کنندگان به خرید محصولات متعدد طراحی شده است (رانگ دا لیانگ و همکاران، 2017)، ترفیعات فروش به‌عنوان فعالیت‌هایی تعریف می‌شود که مزایای بیشتری را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد تا آن­ها را به پاسخ‌های فوری تشویق کند و معمولاٌ در دوره‌های زمانی خاص، در مکان‌های خاص یا در میان گروه‌های مشتری ثابت انجام می‌شود. درحالی‌که بسیاری از مطالعات تأثیر تبلیغات فروش را بر رفتار مصرف‌کننده نشان داده‌اند (رانگ دالیانگ و همکاران، 2017؛ اکرم و همکاران، 2018؛ شوکلا و بانرجی، 2014).

توجه به برجسته‌کردن نمایش ترفیعات فروش به‌عنوان یک ویژگی جدید. ممکن است به‌عنوان یک ابزار قوی در خرده‌فروشی در نظر گرفته شود. ترفیعات فروش را می‌توان به‌عنوان یک ارائه ویژه از تبلیغات فروش محصولات در یک فروشگاه برای افزایش جذب مشتری و آگاهی نسبت به ارتقای فروش تعریف کرد که مشتریان را به خرید و خرید مجدد ترغیب می‌کند. ترفیعات فروش ممکن است از دو جنبه بر نگرش و رفتار مشتری تأثیر بگذارد: فیزیکی و اطلاعاتی. جنبه فیزیکی ترفیعات فروش به ابزارهایی (به‌عنوان‌مثال بنر، بیلبورد، بادکنک و برچسب قیمت) و طراحی آنها و چیدمان در فروشگاه اشاره دارد که می‌تواند در نمایش تبلیغات فروش مفید باشد. جنبه اطلاع رسانی ترفیعات فروش به جزئیات (به عنوان مثال نوع تبلیغات و درصد تخفیف) تبلیغات پولی و غیر پولی محصولات در فروشگاه ارائه شده در ترفیعات فروش اشاره دارد. خرده فروشی­ها با استفاده از جنبه­های فیزیکی و اطلاعاتی ترفیعات فروش می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کنند و اطلاعاتی در مورد محصولات در حال فروش، موقعیت آنها در فروشگاه و نوع و شرایط ترفیعات فروش در اختیار آنها قرار دهند. ارائه اطلاعات در مورد ارتقای فروش در یک فروشگاه به دلیل همسویی آن با بسیاری از اهداف مشتری باعث راحتی و هیجان مشتری می­شود (نیلسون و بالانتاین، 2014).

راحتی و هیجان که از طریق نمایش تبلیغات فروش ایجاد می­شود بر نگرش مثبت مشتریان و متعاقباً قصد خرید آن­ها تاثیر می­گذارد. در زمینه خرده فروشی، نمایشگرها به­عنوان ابزارهای بازاریابی موثر شناخته شده­اند که نقش عمده­ای در استراتژی­های فروش دارند. آن­ها کالاها، قیمت­ها و تخفیف­ها را برای جذب مشتری نمایش می­دهند. از این رو، نمایشگرها به بخش­های حیاتی خرده­فروشان بزرگ مانند فروشگاه­های بزرگ تبدیل می­شوند که طیف وسیعی از محصولات و عرصه نهایی انتخاب آزاد را ارائه می­دهند. نمایش­ها انگیزه ­های مصرف­کننده را در یک فروشگاه افزایش می­دهند و آن­ها را به سمت رفتار­های خرید مطلوب سوق می­دهند (لاو و همکاران، 2012). علی­رغم اهمیت عملی نمایش­گرها در خرده فروشی­ها، نحوه جلب توجه مشتریان هنوز به سختی توضیح داده شده است (نورد فالت، 2011).

در يك محيط رقابتي، ارتباطات مؤثر، نقش بسيار مهم و حياتي را در استراتژي بازاريابي بازي مي­كند، بازاريابي مدرن نيازمند به برقراري ارتباط مؤثر با مشتريان است. حلقه ارتباط با مشتري، ترفيعات است. در محيط­هاي رقابتي، مديران به ابزارهاي آميخته بازاريابي نيازمند هستند. يكي از مهم­ترين اين ابزارها، ترفیعات فروش است، كه انواع متنوع آن در صنايع مختلف مورداستفاده قرار مي­گيرد. در دهه 1980 استفاده از ابزارهاي ترفیعات فروش شروع به رشد كرد و در اواخر دهه، هزينه ترفیع فروش نسبت به تبليغات پيشي گرفت؛ ولي بااین‌وجود تحقيقات دانشگاهي بسيار كمي در اين زمينه انجام شده است. ترفیعات فروش يكي از مهم­ترين عناصر آميزه بازاريابي است كه شامل ابزارها و تكنيك­هاي متنوعي است كه به­واسطه آنها مي­توان به اهداف ارتباطي سازمان جامه عمل پوشاند. یک استراتژی بازاریابی که بازاریابان اغلب برای ایجاد وفاداری به برند مشتری استفاده می­کنند؛ ترفیعات فروش است. مطالعات قبلی ثابت نمودند که شرکت­ها قادر به استفاده از استراتژی­های ترفیعات فروش مختلف از جمله تخفیف قیمت، بازی­های تبلیغاتی، نمونه­ها، پیشنهادات"دو برای یک"[1]، کوپن­ها و ترفیعات غیرمادی[2] برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرف­کننده­های متعددی مانند القا امتحان محصول، تشویق تعویض برند، تقویت ارتباط با برند، ایجاد یک مشتری پایدار می­باشند. بااین‌حال، اکثر مطالعات به­طور عمده بر رابطه بین ترفیعات فروش مبتنی بر قیمت و وفاداری مشتری متمرکز شده­اند (آسیاماه[3] و همکاران، 2016).

 


[1]. “two-for-one” offers

[2]. non-price

[3]. Asiamah