انجمن بازاریابی آمریکا تاکید کرده است که ترفیعات فروش، بهعنوان یک ابزار انگیزشی، برای تحریک مصرفکنندگان به خرید محصولات متعدد طراحی شده است (رانگ دا لیانگ و همکاران، 2017)، ترفیعات فروش بهعنوان فعالیتهایی تعریف میشود که مزایای بیشتری را برای مشتریان به ارمغان میآورد تا آنها را به پاسخهای فوری تشویق کند و معمولاٌ در دورههای زمانی خاص، در مکانهای خاص یا در میان گروههای مشتری ثابت انجام میشود. درحالیکه بسیاری از مطالعات تأثیر تبلیغات فروش را بر رفتار مصرفکننده نشان دادهاند (رانگ دالیانگ و همکاران، 2017؛ اکرم و همکاران، 2018؛ شوکلا و بانرجی، 2014).
توجه به برجستهکردن نمایش ترفیعات فروش بهعنوان یک ویژگی جدید. ممکن است بهعنوان یک ابزار قوی در خردهفروشی در نظر گرفته شود. ترفیعات فروش را میتوان بهعنوان یک ارائه ویژه از تبلیغات فروش محصولات در یک فروشگاه برای افزایش جذب مشتری و آگاهی نسبت به ارتقای فروش تعریف کرد که مشتریان را به خرید و خرید مجدد ترغیب میکند. ترفیعات فروش ممکن است از دو جنبه بر نگرش و رفتار مشتری تأثیر بگذارد: فیزیکی و اطلاعاتی. جنبه فیزیکی ترفیعات فروش به ابزارهایی (بهعنوانمثال بنر، بیلبورد، بادکنک و برچسب قیمت) و طراحی آنها و چیدمان در فروشگاه اشاره دارد که میتواند در نمایش تبلیغات فروش مفید باشد. جنبه اطلاع رسانی ترفیعات فروش به جزئیات (به عنوان مثال نوع تبلیغات و درصد تخفیف) تبلیغات پولی و غیر پولی محصولات در فروشگاه ارائه شده در ترفیعات فروش اشاره دارد. خرده فروشیها با استفاده از جنبههای فیزیکی و اطلاعاتی ترفیعات فروش می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کنند و اطلاعاتی در مورد محصولات در حال فروش، موقعیت آنها در فروشگاه و نوع و شرایط ترفیعات فروش در اختیار آنها قرار دهند. ارائه اطلاعات در مورد ارتقای فروش در یک فروشگاه به دلیل همسویی آن با بسیاری از اهداف مشتری باعث راحتی و هیجان مشتری میشود (نیلسون و بالانتاین، 2014).
راحتی و هیجان که از طریق نمایش تبلیغات فروش ایجاد میشود بر نگرش مثبت مشتریان و متعاقباً قصد خرید آنها تاثیر میگذارد. در زمینه خرده فروشی، نمایشگرها بهعنوان ابزارهای بازاریابی موثر شناخته شدهاند که نقش عمدهای در استراتژیهای فروش دارند. آنها کالاها، قیمتها و تخفیفها را برای جذب مشتری نمایش میدهند. از این رو، نمایشگرها به بخشهای حیاتی خردهفروشان بزرگ مانند فروشگاههای بزرگ تبدیل میشوند که طیف وسیعی از محصولات و عرصه نهایی انتخاب آزاد را ارائه میدهند. نمایشها انگیزه های مصرفکننده را در یک فروشگاه افزایش میدهند و آنها را به سمت رفتارهای خرید مطلوب سوق میدهند (لاو و همکاران، 2012). علیرغم اهمیت عملی نمایشگرها در خرده فروشیها، نحوه جلب توجه مشتریان هنوز به سختی توضیح داده شده است (نورد فالت، 2011).
در يك محيط رقابتي، ارتباطات مؤثر، نقش بسيار مهم و حياتي را در استراتژي بازاريابي بازي ميكند، بازاريابي مدرن نيازمند به برقراري ارتباط مؤثر با مشتريان است. حلقه ارتباط با مشتري، ترفيعات است. در محيطهاي رقابتي، مديران به ابزارهاي آميخته بازاريابي نيازمند هستند. يكي از مهمترين اين ابزارها، ترفیعات فروش است، كه انواع متنوع آن در صنايع مختلف مورداستفاده قرار ميگيرد. در دهه 1980 استفاده از ابزارهاي ترفیعات فروش شروع به رشد كرد و در اواخر دهه، هزينه ترفیع فروش نسبت به تبليغات پيشي گرفت؛ ولي بااینوجود تحقيقات دانشگاهي بسيار كمي در اين زمينه انجام شده است. ترفیعات فروش يكي از مهمترين عناصر آميزه بازاريابي است كه شامل ابزارها و تكنيكهاي متنوعي است كه بهواسطه آنها ميتوان به اهداف ارتباطي سازمان جامه عمل پوشاند. یک استراتژی بازاریابی که بازاریابان اغلب برای ایجاد وفاداری به برند مشتری استفاده میکنند؛ ترفیعات فروش است. مطالعات قبلی ثابت نمودند که شرکتها قادر به استفاده از استراتژیهای ترفیعات فروش مختلف از جمله تخفیف قیمت، بازیهای تبلیغاتی، نمونهها، پیشنهادات"دو برای یک"[1]، کوپنها و ترفیعات غیرمادی[2] برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرفکنندههای متعددی مانند القا امتحان محصول، تشویق تعویض برند، تقویت ارتباط با برند، ایجاد یک مشتری پایدار میباشند. بااینحال، اکثر مطالعات بهطور عمده بر رابطه بین ترفیعات فروش مبتنی بر قیمت و وفاداری مشتری متمرکز شدهاند (آسیاماه[3] و همکاران، 2016).
[1]. “two-for-one” offers
[2]. non-price
[3]. Asiamah