مبانی نظری مدل کسب و کار

کسب و کار مجموعه­ ای از افراد می­باشد با تخصص­های مختلف در سازمان که برای هدف مشابهی تلاش می­کنند. کسب­وکار برای فراهم کردن نیازهای مشتریان بوجود آمده است. مجموعه فعالیت­هایی برای به­ دست آوردن پول و ارزش محصول. اگر خواهان این هستیم که همیشه کسب­وکارمان سرپا باشد نباید در خدمت به مردم و چرخه خریدو­فروش کم­کاری کنیم. اگر به ­عنوان مثال من یک مغازه لباس­ فروشی دارم باید شخصی باشم که مشتریان انگیزه دارند که با من هم­صحبت شده و از این مرکز خریدشان را انجام دهند. کسب­وکارها به ­سرعت رشد کرده و بر سر زبان­ها می­افتند. اما باید برای هر ذره پیشرفت یک کسب­وکار تلاش بی­وقفه کرد. این بخش کمی به سمت بحث بازاریابی کشیده می­شود. زیرا بازاریابی بخشی از بحث کسب­وکار است، به معنای اینکه کسب­وکار فقط به­منظور از خریدوفروش کالا و خدمات نیست. هرچه بیشتر به این بحث می­پردازیم به جزئیات بیشتری دست پیدا می­کنیم. کسب­وکار تعاریف بسیاری دارد: به این معنا که کالا و خدماتی را به بازار عرضه کنند و آن­ها به­ فروش برسند. کسب‌وکار مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که برای ارتقای ارزش بیان می‌شوند و دیدگاه سیستم فعالیت در ادبیات روشی امیدوارکننده برای توصیف و درک آن است. بااین­حال، ادبیات مدل کسب‌وکار ، تا کنون، بینش و دستورال عمل­های کمی در مورد چگونگی تجزیه­ وتحلیل آن از دیدگاه سیستم فعالیت به­ صورت تجویزی و نه توصیفی ارائه می­دهد (ماکوئر و رناد[1]، 2019). علاوه­براین، فاس و صائبی (2016)، در یک بررسی سیستماتیک بزرگ از 150 مطالعه در مورد نوآوری مدل کسب‌وکار ، پیشنهاد می­کنند که همگرایی محدودی بین داده­ های نظری و تجربی در ادبیات مدل کسب­وکار وجود دارد. آمیت و زوت (2015) و زوت و آمیت (2010، 2013) پیشنهاد می­کنند که استفاده از دیدگاه سیستم فعالیت در تجزیه­وتحلیل مدل کسب‌وکار روشی امیدوارکننده برای توضیح ایجاد ارزش با اثرات مهم برای استراتژی سازمانی، رقابت، و حتی برای درک تجارت ارائه می­دهد. پایداری با این­ حال، آن­ها هیچ راه ­حل تجویزی در مورد چگونگی انجام آن به شیوه­ای سیستماتیک ارائه نمی­دهند. علاوه­براین، ادبیات در مورد مدل کسب‌وکار عمدتاً توصیفی است و اغلب دشوار است که داده‌های تجربی و فرضیات ساخته شده در تجزیه­وتحلیل مدل کسب‌وکار را به هم مرتبط کنیم. تجزیه­ وتحلیل مدل کسب­وکار توضیح می­دهد که چگونه شرکت­ها از طریق مجموعه­ای از فعالیت­ها به­ منظور ایجاد و ارائه ارزش به سهامداران، کسب­وکار را انجام می­دهند. دیدگاه سیستم فعالیت راهی را برای درک چگونگی ایجاد ارزش ارائه می­دهد زیرا توضیح می­دهد که شرکت­ها در واقع از طریق فعالیتها­ی خود چه می­کنند (فرانکنبرگر و سائر[2]، 2019).

 


[1] Maucuer & Renaud

[2] Frankenberger & Sauer