کسب و کار مجموعه ای از افراد میباشد با تخصصهای مختلف در سازمان که برای هدف مشابهی تلاش میکنند. کسبوکار برای فراهم کردن نیازهای مشتریان بوجود آمده است. مجموعه فعالیتهایی برای به دست آوردن پول و ارزش محصول. اگر خواهان این هستیم که همیشه کسبوکارمان سرپا باشد نباید در خدمت به مردم و چرخه خریدوفروش کمکاری کنیم. اگر به عنوان مثال من یک مغازه لباس فروشی دارم باید شخصی باشم که مشتریان انگیزه دارند که با من همصحبت شده و از این مرکز خریدشان را انجام دهند. کسبوکارها به سرعت رشد کرده و بر سر زبانها میافتند. اما باید برای هر ذره پیشرفت یک کسبوکار تلاش بیوقفه کرد. این بخش کمی به سمت بحث بازاریابی کشیده میشود. زیرا بازاریابی بخشی از بحث کسبوکار است، به معنای اینکه کسبوکار فقط بهمنظور از خریدوفروش کالا و خدمات نیست. هرچه بیشتر به این بحث میپردازیم به جزئیات بیشتری دست پیدا میکنیم. کسبوکار تعاریف بسیاری دارد: به این معنا که کالا و خدماتی را به بازار عرضه کنند و آنها به فروش برسند. کسبوکار مجموعهای از فعالیتها است که برای ارتقای ارزش بیان میشوند و دیدگاه سیستم فعالیت در ادبیات روشی امیدوارکننده برای توصیف و درک آن است. بااینحال، ادبیات مدل کسبوکار ، تا کنون، بینش و دستورال عملهای کمی در مورد چگونگی تجزیه وتحلیل آن از دیدگاه سیستم فعالیت به صورت تجویزی و نه توصیفی ارائه میدهد (ماکوئر و رناد[1]، 2019). علاوهبراین، فاس و صائبی (2016)، در یک بررسی سیستماتیک بزرگ از 150 مطالعه در مورد نوآوری مدل کسبوکار ، پیشنهاد میکنند که همگرایی محدودی بین داده های نظری و تجربی در ادبیات مدل کسبوکار وجود دارد. آمیت و زوت (2015) و زوت و آمیت (2010، 2013) پیشنهاد میکنند که استفاده از دیدگاه سیستم فعالیت در تجزیهوتحلیل مدل کسبوکار روشی امیدوارکننده برای توضیح ایجاد ارزش با اثرات مهم برای استراتژی سازمانی، رقابت، و حتی برای درک تجارت ارائه میدهد. پایداری با این حال، آنها هیچ راه حل تجویزی در مورد چگونگی انجام آن به شیوهای سیستماتیک ارائه نمیدهند. علاوهبراین، ادبیات در مورد مدل کسبوکار عمدتاً توصیفی است و اغلب دشوار است که دادههای تجربی و فرضیات ساخته شده در تجزیهوتحلیل مدل کسبوکار را به هم مرتبط کنیم. تجزیه وتحلیل مدل کسبوکار توضیح میدهد که چگونه شرکتها از طریق مجموعهای از فعالیتها به منظور ایجاد و ارائه ارزش به سهامداران، کسبوکار را انجام میدهند. دیدگاه سیستم فعالیت راهی را برای درک چگونگی ایجاد ارزش ارائه میدهد زیرا توضیح میدهد که شرکتها در واقع از طریق فعالیتهای خود چه میکنند (فرانکنبرگر و سائر[2]، 2019).
[1] Maucuer & Renaud
[2] Frankenberger & Sauer