مبانی نظری سواد مالی دیجیتال

سواد مالی مفهومی گسترده است و تحقیقات مرتبط حول تجزیه و تحلیل نتایج سواد مالی، ارزیابی سطوح در میان گروه­ های مختلف جمعیت، عوامل موثر بر سواد مالی و تاثیر آموزش مالی بر بهبود سواد مالی می­چرخند. در سال 1787، جان آدامز، بنیانگذار سواد مالی در ایالات متحده، برای اولین بار به اهمیت سواد مالی اذعان کرد و بر نیاز مبرم به دانش اولیه در مورد ماهیت پول تاکید کرد. اما این موضوع تنها در اواخر دهه 1990 در تحقیقات قابل مشاهده بود. اولین مطالعات در مورد این موضوع در میان دانش­آموزان مدارس و کالج­ها انجام شد (باکن، 1967؛ دانس و هیرا، 1987) که نیاز به آموزش در زمینه­های خاص مدیریت پول را شناسایی کردند. هنگامی که سواد مالی در ابتدا تصور شد، به عنوان توانایی مالی تعریف شد (کمپسون و همکاران، 2006). در سال 1992، بنیاد ملی تحقیقات آموزشی، سواد مالی را به عنوان توانایی تصمیم­گیری در مورد مدیریت پول در نظر گرفت. این اولین معنای استفاده شده از اصطلاح "سواد مالی" تا به امروز بود. این تعریف بیشتر به توانایی مالی بسط داده شد که بر اساس آن یک فرد دارای توانایی مالی از اعتبار، بدهی، بودجه، بیمه و سایر ابعاد مالی درک دارد. رفتار مالی مثبت اوج سواد مالی است (سانتینی[1] و همکاران، 2019) و چنین رفتاری نیز تحت تاثیر تعدادی از عوامل ناشناخته است (ریتسالو و پودر[2]، 2016).

مدل چرخه زندگی توسعه یافته توسط لوساردی و میچل (2014) نشان می­دهد که افرادی که آموزش مالی دریافت می­کنند بهتر از کسانی که آموزش مالی نمیبینند، عمل می­کنند. برای درک عوامل محرک رفتار مالی، نظریه­ های رفتاری متمایز توسط محققان استفاده شده است. نظریه رفتار برنامه­ریزی شده (آجزن، 1991)، نظریه اجتماعی شدن مصرف کننده (موسچیز، 1987) و نظریه یادگیری اجتماعی (باندورا، 1986) پرکاربردترین نظریه ­ها در ادبیات هستند. بر اساس نظریه رفتار برنامه­ریزی شده، نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده احتمالا بر نیات و رفتار تاثیر می­گذارد. نظریه اجتماعی شدن مصرف­کننده بیان می­کند که اعضای خانواده می­توانند به عنوان عوامل اجتماعی­سازی در چارچوب فرهنگ و هنجارهای خانواده عمل کنند. تعدادی از مطالعات تجربی در مورد تاثیر اجتماعی شدن مالی در خانه بر سواد مالی جوانان وجود دارد (دانز، 1994). نظریه یادگیری اجتماعی نیز اعلام می­کند که تعاملات اجتماعی توسط بزرگسالان جوان بر نگرش­ها و دانش مالی آن­ها تاثیر می­گذارد. سواد مالی یک موضوع فکری است که خود را به رفاه اجتماعی محدود نمی­کند، بلکه پیامدهایی برای نظام مالی و اقتصاد واقعی دارد. قبل از این بررسی، تعداد محدودی از نشریات بررسی ادبیات در دو دهه گذشته در مورد موضوعات متمایز سواد مالی منتشر شده بودند. بیشتر، بررسی­ها مربوط به یک موضوع خاص است. هدف هیچ یک از آن­ها عبور از محدوده نامحدود سواد مالی نیست (گویال و کومار[3]، 2020).

 


[1] . Santini

[2] . Riitsalu & Põder

[3] . Goyal & Kumar