مبانی نظری رفتار نوآورانه خدمات

در رقابت تجاری امروز، نوآوری امری ضروری محسوب می­شود. نوآوری کارکنان از نظر خدمات و محصولات، فرایندها، روش­ها و همچنین در فعالیت­های عملیاتی موردنیاز می­باشد. رفتار نوآورانه در فعالیت­های روزانه کارکنان برای منافع سازمانی ضروری بوده و از طرفی نیز برخی از محققان مانند دیجونگ (2007)، رفتار نوآورانه خدمات کارکنان را به عنوان یک رفتار فردی موردنظر برای معرفی و یا اعمال ایده­ها، محصولات، فرایندها و رویه­های کاری جدید در کار خود تعریف می­کند. این رفتار نوآورانه به شروع و اجرای رفتار در مرحله فرایند نوآوری مربوط می­شود و این نوآوری فردی با کاوش در ایده­هایی که می­توانند بکار گرفته شوند، مانند جستجوی منطقه توسعه محصولات، خدمات و فرایندهای کاری موجود آغاز می­گردد. سپس ایده­های جدید نسبت به محصولات، خدمات و فرایندهای کاری مفهوم­سازی شده و هر دو فرایند کاوش در ایده­ها و مفهوم­سازی ایده جدید در مرحله شروع فرایند نوآوری گنجانده می­شود. گام بعدی، پیروزی است که تلاش برای جلب حمایت، ایجاد مذاکره و تأثیرگذاری بر طرف­های مختلف برای حمایت از ایده جدید است و پس از آن ایده­های جدید اجرا می­شوند. در این مرحله تمامی ایده­ها توسعه پیدا کرده و امتحان و اصلاح می­شوند (لین[1] و همکاران، 2017).

ویدمن و مولدر (2018)، بیان کردند که رفتار نوآورانه می­تواند در فردی رشد کند که آن فرد دانش و توانایی یادگیری بالایی داشته باشد و بتواند روش­های قدیمی کار را فراموش کند. همان­طور که لیل-رودریگز و همکاران (2015)، بیان کرده­اند گذر سریع زمان منجر به منسوخ شدن دانش متعلق به افراد می­شود و درنتیجه سازمان­ها باید قادر به رشد نوآوری­های جدید باشند. ایده­های نوآورانه جدید می­تواند از نگرش فعالانه کارکنان پدید آید و این نگرش می­تواند انگیزه خود کارکنان را برای انجام خوب و صحیح کار و توانایی در یافتن تأثیر کار بر دیگران افزایش دهد. به طور کلی، رفتار نوآورانه کارکنان را می­توان با شایستگی شخصی که در انجام وظایفی که به آنان محول شده است، نشان داد. از طرفی نیز تمایل و توانایی کارکنان برای رفتار نوآورانه، جریان نوآوری را در سازمان تضمین می­کند و به همین دلیل است که بسیاری از محققان به اهمیت رفتار نوآورانه کارکنان در محیط کار در ایجاد عملکرد و بقای سازمانی معتقد هستند (سوسنو[2] و همکاران، 2019)

 


[1] . Lin

[2] . Suseno

 

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری نوآوري خدمات

مبانی نظری کیفیت خدمات

مبانی نظری جو خدمات

مبانی نظری عملکرد نوآورانه

مبانی نظری نوآوری مدل کسب و کار