مبانی نظری نوآوري خدمات

مدیریت خدمات و مدیریت نوآوری، به دلیل ایجاد ارزش از طریق فناوری‌های جدید، اهمیت پیدا کرده است. این ارزش زمانی ایجاد می‌شود که نوآوری منجر به ایجاد محصولات جدید برای مشتریان شده و برای دیگر ذینفعان، مانند ارائه‌دهندگان خدمات، کارکنان و مدیران و همچنین شرکایی که در روند نوآوری شرکت داشته‌اند، ارزشمند باشد. مدیریت خدمات، به‌ویژه توسعه خدمات، نه‌تنها از رویکردهای صنعتی برای ایجاد خدمات جدید و افزایش تقاضا محسوب می‌شوند، بلکه به‌عنوان راهکاری برای اطمینان از موفقیت تجاری در محیط رقابتی ناپایدار قلمداد می‌شوند. هرچند شرکت‌ها به‌طور فعال به دنبال فرصت‌های جدید برای کسب سهم بیشتر بازار در محیط پیشرفته فناورانه هستند، با این حال، مفاهیم نوآوری خدمات به‌طور گسترده‌ای جایگزین رویکردهای دیگر مانند نوآوری تولید، توسعه خدمات جدید و توسعه محصول جدید شده است. نوآوری خدمات، به‌عنوان یک پدیده جدید و مفید برای محیط‌های پیچیده در نظر گرفته می‌شود. این مفهوم می‌تواند شامل فعالیت‌های متنوعی مانند مدل کسب و کار و بهبود فرایند نوآوری از طریق تسهیل جریان دانش فردی و سازمانی در یک زمینه فنی باشد. در نتیجه، لازمه دستیابی به نوآوری خدمات این است که تمام اجزای درگیر ‌باید به درستی در چارچوب فناوری مشخص سازماندهی شوند. نوآوری خدمات دارای ماهیت چند رشته‌ای است و بر اکتشاف نیازهای جدید مشتریان با همکاری شرکا و سایر سهامداران تمرکز دارد. نوآوری خدماتی، پدیده‌ای چندبعدی است. این نشان می‌دهد که نوآوری خدماتی می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد و با بخش‌های مختلف فرایند ایجاد ارزش خدمات یک شرکت، در ارتباط باشد (اعتمادی فرد و همکاران، 1400).

هر چند نوآوری به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت سازمانی است، اما به الگویی مهم در سازمان تبدیل شده است. نوآوری مدیریت همانند سایر فرآیندهای مدیریتی در ارتباط با روش‌ها و ایده‌ها ی جدیدی است که از طریق شناسایی و معرفی اشکال متنوع تغییر سازمانی به بار می‌آیند. جالب اینکه این قبیل فرآیندها، هم‌تراز با گروه‌ها و افرادی است که از ویژگی‌ها، جهت‌گیری‌ها یا مهارت‌هایی متناسب با سازمان برخوردار هستند. عوامل تغییر مانند مشاوران مدیریتی اغلب به عنوان یک منبع محوری نوآوری به شمار می‌آیند، آن ها نقش بسزایی را در موقعیت‌یابی و به چالش کشیدن هنجارهای فعلی از طریق نوآوری ایفا می‌کنند (تاجیک، 1399).

 

همچنین می توانید از محصولات مشابه زیر دیدن فرمائید:

مبانی نظری کیفیت خدمات

مبانی نظری جو خدمات

مبانی نظری رفتار نوآورانه خدمات

مبانی نظری عملکرد نوآورانه