اقدام پژوهی استفاده از فعالیت های پرورشی جذاب برای علاقه مندی نمازخواندن

زمینه و هدف:پژوهش حاضر در صدد چگونه توانستم  با استفاده از فعالیت های پرورشی جذاب دانش آموزان پایه پنجم  را به نماز خواندن علاقمند کنم؟  است.

روش اجرا: روش پژوهش حاضر کیفی می باشد جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان پایه پنجم استان ... است؛ که در سال تحصيلي 1403-1402 به تحصيل اشتغال داشته اند.

یافته های پژوهش: نتایج پژوهش با روش مصاحبه نشان داده شده است که  نماز یکی از اصلهایی است که تاکید زیادی به برگذاری آن به خصوص به صورت دست جمعی شده است. عواملی از جمله عوامل خانوادگی، مدرسه دوستان و همسالان از جمله مهمترین عوامل تشویق و ترغیب یا عامل بازدارنده به برگذاری نماز محسوب می شوند که می توان با کنترل و تغییر این عوامل تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و دانش آموزان را به برپایی نماز جماعت دعوت کرد. از آنجایی که دانش آموزان وقت زیادی را در مدرسه میگذرانند و الگو پذیری زیادی از معلمان و سایر کارکنان مدرسه دارند اگر درون مدرسه شرایط خوبی برای برگذاری نماز جماعت ایجاد شود

نتیجه‌گیری: برای آنکه تشویق های معلمان پرورشی و والدین در گرایش دانش آموزان به نماز، مؤثر واقع گردد، لازم است که معلمان پرورشی از روش های مناسب دعوت و جذب بهره گیرند، و علاوه برآن، شرایط جذب را نیز در منزل فراهم نمایند. چراکه بکار بردن روش ها به تنهایی و بدون همکاری اعضای خانواده و به ویژه والدین باهم و بدون کمک گرفتن از معارف اسلامی و سفارش های بزرگان دین، تأثیر چندانی نخواهد گذاشت. هم چنین برای گرایش و عدم گرایش دانش اموزان به نماز عوامل متعددی مؤثر است؛ خانواده، عالم نبودن به محتوای نماز، آشنا نبودن به اسرار و فلسفة نماز، عوامل اجتماعی همچون دوستان، رسانه ها و عوامل بسیار دیگری که هریک به سهم خود می توانند دانش آموزان را به انجام این فریضة الهی ترغیب و یا بی میل نمایند. اما اگر هریک از مسئولان تربیتی فرزند، از والدین گرفته تا معلمان، دوستان و مبلغان، محیط سالم و معنوی را برای او فراهم نمایند، قطعاً دانش آموزان در مسیر درست هدایت خواهند یافت، و نه تنها از عبادت گریزان نمی شوند بلکه با تمام وجود خود خالق هستی را ستایش می کنند.از این رو به دانش آموزان و مشوقین نماز توصیه می شود تمامی جوانب ترغیب و جذب را رعایت نموده و عالماً و عملاً به آنها بپردازند.