در دنياي امروز بخش خدمات قسمت عمده اي از بازار كشورها را به تصرف و سلطه خود درآورده است. با توجه به نقش بسيار مهم خدمات در اقتصاد مدرن، مديران سازمان ها، تلاش هاي گسترده اي را به سوي فهم چگونگي درك مشتريان از كيفيت خدمات، و نيز چگونگي تبديل اين ادراكات به رضايت مشتريان و ساير تمايلات رفتاري آنها سوق داده اند .جداي از اينكه محصول بسياري از سازمانها همان خدمتي است كه به مشتري ارائه مي دهند سازمان هاي ديگري نيز وجود دارند كه علاوه بر تامين و فروش كالا، پشتيباني از محصول نيز جزو فعاليت هاي اصلي آنان تلقي مي گردد. پشتيباني از محصول كه بسياري ديگر از آن به عنوان پشتيباني فني و يا خدمات پس از فروش ياد كرده اند، همگي واژه هايي هستند كه به وفور در صنعت استفاده مي گردند و اشكال مختلف پشتيباني و حمايت هايي را نشان مي دهند كه سازمانها به مشتريان خود در راستاي دستيابي به حداكثر ارزش از محصولات خريداري شده ارائه مي دهند(نگاش ،2003 ،758 )
به هر حال براي كسب موفقيت در بازار پر رقابت كنوني يكي از راه هاي پيش روي عرضه كنندگان كالاهاي صنعتي، متمايز ساختن خدمات است. چرا كه خريداران كالاهاي صنعتي در نهايت آن دسته از موسسات و شركتها را انتخاب مي كنند كه كيفيت ادراك شده از خدمات آنها در حد يا بالاتر از كيفيت مورد انتظار باشد و اين انتظارات معمولا با توجه به تجارب گذشته مشتري، تبليغات موسسهها و يا شنيدهها از دوستان و همكاران شكل مي گيرد.
امروزه عليرغم سالها تلاش مداوم بايد گفت هيچ گونه ابزار اندازه گيري خدمت كه توافق جامعي
بر سر آن وجود داشته باشد وجود ندارد و در مقابل مفاهيم متعددي در اين حوزه گسترش در سال هاي اخير مدلي را ارائه كرده اند كه از ادغام يافته اند. مدل هاي پيشين مطرح شده در حوزه كيفيت خدمت به وجود آمده و براي اندازه گيري كيفيت خدمت در محيط هاي صنعتي و خدماتي مناسب به نظر مي رسد و اساس تحقيق حاضر را نيز تشكيل مي دهد .اين مدل سلسله مراتبي متشكل از سه بعد اصلي شامل كيفيت تعامل، كيفيت محيط فيزيكي و كيفيت نتيجه است. همچنين هر بعد اصلي خود شامل زير شاخه هايي است. بررسي تاثير كيفيت خدمات پس از فروش بر تمايلات رفتاري خريداران
از آنجايي كه اين مدل جزء مدل هايي است كه همه مفاهيم اوليه در حوزه كيفيت خدمت را در برگرفته است شايد نتيجه بخش ترين روشي بوده است كه در حوزه ارزيابي كيفيت خدمت وجود دارد.
اگر چه صنایع خدماتی بیش از نیم قرن بر اقتصاد کشورهای صنعتی سلطه داشته است با این حال مطالعه کیفیت خدمات از اواخر دهه 1970 مطرح شد. در کشور ما نیز علی رغم اهمیت یافتن روزافزون بخش خدمات در اقتصاد ملی، این بخش مورد غفلت واقع شده است و در متون مدیریتی آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است. این امر بویژه در خصوص کیفیت خدمات بیشتر نمایان است، از این رو در این فصل تلاش شده است که با تشریح برخی از مبانی کیفیت خدمات در صنایع خدماتی بویژه در بانکها مورد تحلیل قرار گیرد.