کتابهای درسی یکی از مهمترین منابع در نظامهای آموزشی هستند و مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل میدهند. پژوهش پیرامون تحلیل کتاب های درسی نیز تلاش ارزنده ای است، زیرا معلمان و دانشآموزان زیادی از آن بهره می برند و این مطالعات در طراحی فرصت های مناسب برای یادگیری دانشآموزان تاثیر گذار است. همچنین مطالعه و بررسی کتاب های درسی می تواند ارتباط بین برخی از مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار نماید و کمک کند که مفاهیم برنامه درسی به شکل مناسبی در برنامه درسی گنجانده شوند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل و بررسی درس به درس کتاب علوم تجربی دوم دبستان میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. در این پژوهش ساختار محتوایی تمام دروس کتاب به طور کامل بررسی گردیده است.