مبانی نظری چابکی سازمانی

آنچه در سازمان امروزی دیده می‌شود، بیانگر این است که کارکنان سازمان‌ها چندان از محیط کاری خود راضی نیستند و این نارضایتی دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها عدم سرعت در روند کار و پاسخگویی کند به تغییرات است (کومار و موکا[1]، 2022). چابکی سازمانی به عنوان یکی از متغیرها و عوامل تأمین کننده رضایت  شغلی در سال‌های اخیر مطرح شده است. چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیطی است. همانند تولید کنندگان، سایر سازمان‌ها و موسسات ناچارند که برای رقابت در قرن بیست و یکم به دنبال چابکی باشند چرا که سازمان‌های مدرن با فشار فزاینده ای جهت یافتن راه‌های جدید رقابت کارآمد در بازار پویای جهانی مواجه هستند. چابکی، توانایی سازمان برای عرضه خدمات با کیفیت بالا را ارتقا داده و در نتیجه عامل مهمی برای بهره وری سازمان می باشد (نگهداری و انوری، 1401).

 


[1] Kumar & Mokha