مبانی نظری محیط سیاسی

محیط سیاسی بازاریابی جهانی مجموعه­ای از نهادهای دولتی، احزاب و سازمان­های سیاسی است که مظهر مردم ملت­های جهان هستند. به­ویژه، هر فردی که در بازاریابی جهانی نقش دارد باید درک جامعی از اهمیت حاکمیت دولت­ها برای ملی داشته باشد.. محیط سیاسی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و ارزیابی ریسک سیاسی مهم است. درک اقدامات یک دولت خاص در رابطه با مالیات و مصادره اموال مهم است. از نظر تاریخی، اینها به صورت سلب مالکیت، مصادره و ملی کردن انجام شده است (مایلو[1]، 2022).

  • محیط سیاسی نقش مهمی در مقررات کسب­وکار ایفا می­کند.
  • محیط سیاسی عمدتاً بر نحوه عملکرد یک تجارت تأثیر می­گذارد. اما بیش از یک بار به مانعی در عملکرد تجارت تبدیل شد.
  • محیط سیاسی با محیط کسب­وکار شامل کلیه قوانین و مقررات، قوانین و نقش دولت در عملیات روزمره سازمان­ها مرتبط است.

محیط سیاسی تجاری به اقدامات سیاسی یا دولتی اطلاق می­شود که بر عملیات تجاری تأثیر می­گذارد. عوامل سیاسی اغلب دست در دست عوامل قانونی هستند و اغلب به عنوان نیروهای غیربازاری موثر بر عملیات تجاری دیده می­شوند. تصمیمات سیاسی در نهایت بر کل محیط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می­گذارد. محیط سیاسی را می­توان از نظر دولت مرکزی، شهروندان یک کشور، قوانین و مقررات یا روابط بین­المللی مورد مطالعه قرار داد. نمونه­هایی از عوامل سیاسی مرتبط با دولت مرکزی یک کشور، سطح بوروکراسی، فساد و ثبات دولت است. فرهنگ فساد در یک کشور با ایجاد یک زمین بازی ناهموار که در آن افراد فاسد بهتر از افرادی که فاسد نیستند، می­توانند به اهداف تجاری خود دست یابند، تجارت را خفه می­کند. یک دولت به­شدت بی­ثبات نمی­تواند امنیت مورد نیاز کارآفرینان را برای انجام معاملات مسالمت­آمیز فراهم کند و در نتیجه یک محیط تجاری متزلزل ایجاد شود. نمونه‌هایی از عوامل سیاسی مرتبط با روابط بین‌الملل عبارتند از: سیاست‌های تعرفه‌های تجاری، سیاست‌های واردات و صادرات کالاها و خدمات و موافقت‌نامه‌های تجاری بین‌المللی. محیط سیاسی می­تواند برای یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اینکه چگونه یک دولت سیاست­های خود را توسعه می­دهد و نوع اقدامات اقتصادی که اتخاذ می­کند می­تواند موفقیت یا شکست یک شرکت را تعیین کند. ترویج نوع خاصی از کسب­وکار می­تواند منجر به افزایش درآمد برای صنایع و بازیگران آن بخش شود، اما می­تواند منجر به زیان برای سایرین شود. دولت همچنین تمام این خطرات و اثرات را در نظر می­گیرد، زیرا تغییرات ناگهانی یا طولانی­مدت در محیط سیاسی می­تواند بر تولید ناخالص داخلی و اقتصاد به طور کلی تأثیر بگذارد. بسیاری از عوامل محیطی خارجی می­توانند بر کسب­وکار شما تأثیر بگذارند. اغلب مدیران باید هر یک از این عوامل را به دقت در نظر بگیرند. هدف همیشه تصمیم­گیری بهتر برای رشد کسب­وکار است. برخی از عوامل رایج سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی شناخته می­شوند. شرکت­ها عوامل محیطی، قانونی، اخلاقی و جمعیتی را نیز در نظر می­گیرند (مایلو، 2022).

 


[1] Maiello