محیط سیاسی بازاریابی جهانی مجموعهای از نهادهای دولتی، احزاب و سازمانهای سیاسی است که مظهر مردم ملتهای جهان هستند. بهویژه، هر فردی که در بازاریابی جهانی نقش دارد باید درک جامعی از اهمیت حاکمیت دولتها برای ملی داشته باشد.. محیط سیاسی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و ارزیابی ریسک سیاسی مهم است. درک اقدامات یک دولت خاص در رابطه با مالیات و مصادره اموال مهم است. از نظر تاریخی، اینها به صورت سلب مالکیت، مصادره و ملی کردن انجام شده است (مایلو[1]، 2022).
- محیط سیاسی نقش مهمی در مقررات کسبوکار ایفا میکند.
- محیط سیاسی عمدتاً بر نحوه عملکرد یک تجارت تأثیر میگذارد. اما بیش از یک بار به مانعی در عملکرد تجارت تبدیل شد.
- محیط سیاسی با محیط کسبوکار شامل کلیه قوانین و مقررات، قوانین و نقش دولت در عملیات روزمره سازمانها مرتبط است.
محیط سیاسی تجاری به اقدامات سیاسی یا دولتی اطلاق میشود که بر عملیات تجاری تأثیر میگذارد. عوامل سیاسی اغلب دست در دست عوامل قانونی هستند و اغلب به عنوان نیروهای غیربازاری موثر بر عملیات تجاری دیده میشوند. تصمیمات سیاسی در نهایت بر کل محیط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر میگذارد. محیط سیاسی را میتوان از نظر دولت مرکزی، شهروندان یک کشور، قوانین و مقررات یا روابط بینالمللی مورد مطالعه قرار داد. نمونههایی از عوامل سیاسی مرتبط با دولت مرکزی یک کشور، سطح بوروکراسی، فساد و ثبات دولت است. فرهنگ فساد در یک کشور با ایجاد یک زمین بازی ناهموار که در آن افراد فاسد بهتر از افرادی که فاسد نیستند، میتوانند به اهداف تجاری خود دست یابند، تجارت را خفه میکند. یک دولت بهشدت بیثبات نمیتواند امنیت مورد نیاز کارآفرینان را برای انجام معاملات مسالمتآمیز فراهم کند و در نتیجه یک محیط تجاری متزلزل ایجاد شود. نمونههایی از عوامل سیاسی مرتبط با روابط بینالملل عبارتند از: سیاستهای تعرفههای تجاری، سیاستهای واردات و صادرات کالاها و خدمات و موافقتنامههای تجاری بینالمللی. محیط سیاسی میتواند برای یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اینکه چگونه یک دولت سیاستهای خود را توسعه میدهد و نوع اقدامات اقتصادی که اتخاذ میکند میتواند موفقیت یا شکست یک شرکت را تعیین کند. ترویج نوع خاصی از کسبوکار میتواند منجر به افزایش درآمد برای صنایع و بازیگران آن بخش شود، اما میتواند منجر به زیان برای سایرین شود. دولت همچنین تمام این خطرات و اثرات را در نظر میگیرد، زیرا تغییرات ناگهانی یا طولانیمدت در محیط سیاسی میتواند بر تولید ناخالص داخلی و اقتصاد به طور کلی تأثیر بگذارد. بسیاری از عوامل محیطی خارجی میتوانند بر کسبوکار شما تأثیر بگذارند. اغلب مدیران باید هر یک از این عوامل را به دقت در نظر بگیرند. هدف همیشه تصمیمگیری بهتر برای رشد کسبوکار است. برخی از عوامل رایج سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی شناخته میشوند. شرکتها عوامل محیطی، قانونی، اخلاقی و جمعیتی را نیز در نظر میگیرند (مایلو، 2022).
[1] Maiello