
مصرف کنندگان اغلب با فناوریها و نوآوریهای جدیدی روبرو هستند که آنها را ملزم به اتخاذ رفتارهای جدید یا ترک رفتارهای قبلی میکند. با این حال، بسیاری از افراد در زمان استفاده از یک فناوری جدید ابراز نگرانی و عدم اطمینان میکنند. این عدمقطعیتها در مورد استفاده از فناوریهای جدید موانع بزرگی ایجاد میکند که اغلب مزایای فناوریهای جدید را مبهم نشان میدهد. غلبه بر موانع پذیرش فناوری جدید همواره کار بزرگی برای سازمانها بوده است. بنابراین جای تعجب نیست که شرکتها زمان و منابع زیادی را صرف نشان دادن و به نمایش گذاشتن قابلیتهای فناوری نوظهور میکنند (رومانی[1] و همکاران، 2014). حتی برای شرکتهای غیرفناوری، پذیرش فناوری استراتژیک برای پاسخ سریع به تغییرات متغیرهای زیستمحیطی ضروری است. با این حال، جذب کاربران برای پذیرش فناوریهای جدید بسیار چالشبرانگیز میباشد. بنابراین سازمانها معمولاً انواع مختلفی از مشوقها را برای ایجاد انگیزه در افراد بهمنظور استفاده از فناوری خود ارائه میکنند. برخی از مشوقها ملموس و برخی خارجی یا بیرونی هستند. رایجترین و واضحترین مثال، مشوقهای پولی میباشد ولی سایر مشوقهای ملموس بیرونی شامل جوایز و تقدیرنامهها میشود. از آنجاییکه اتخاذ یک فناوری عمدتاً به توانایی فرد در استفاده این فناوری بستگی دارد، باید درک هر آنچه که موجب ایجاد انگیزه در رفتار و قصد افراد برای استفاده از فناوری میشود مورد بررسی قرار گیرد (کلابز[2] و همکاران، 2021). مشوقهای زیادی برای توضیح رفتار افراد وجود دارد، برخی برای افراد داخلی (ذاتی) میباشد مانند سهولت استفاده، رضایت و غیره و برخی دیگر خارجی (بیرونی) است مانند اجبار، سودمندی و غیره. مشوقهای بیرونی بهمعنای انجام فعالیتی برای ارزش ابزاری آن یا دستیابی به نتایج قابل تفکیک است. مشوق بهعنوان یک رویداد یا شی خارجی است که میتواند انگیزه و اقدام فرد را القا نماید. مشوقها اغلب به پاداش یک رفتار خاص که برای تشویق یا تحریک آن عمل یا رفتار طراحی شده است اطلاق میگردد. مشوقها با اقدامات و رفتارهای افراد ارتباط تنگاتنگی دارند (رومانی و همکاران، 2014). مطابق با اسکینر (1956)، رفتار انسان از اصل پایداری و سازگاری ناشی میشود. وی براین باور است که رفتارهایی که پاداش میگیرند دوباره تکرار خواهند شد. با تقویت رفتارهای افراد از طریق مشوقها، رفتارهای پایدار نیز بهتدریج ظاهر میگردند. مشوقها درواقع به انگیزههای خارج از وظیفه گفته میشوند. دسی (1971)، مشوقها را انگیزههایی تعریف میکند که ذاتاً با فعالیت انجام شده ارتباطی ندارند. مشوقهای درکشده موردتوجه بسیاری از رشتهها مختلف عمدتاً روانشناسی و اقتصاد قرار گرفته است. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده که تأثیر عوامل مختلف ب رقصد رفتاری کاربران را بررسی نموده است. با این وجود، در مورد تأثیر مشوقها بر نیت رفتاری، شکافی در ادبیات وجود دارد. بهعنوان مثال، ایگباریا و همکاران (1995)، استفاده از کامپیوتر را در فنلاند مورد مطالعه قرار داده و سودمندی را بهعنوان یک مشوق برای استفاده از رایانه تشخیص دادند.
[1] . Roumani
[2] . Clubbs